Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Årets MVP och årets forward i SBL dam

Det var inget snack om saken när rösterna trillade in. Luleå Baskets rutinerade forward Chastity Reed tog en överlägsen seger när årets MVP och årets forward skulle krönas. Amerikanskan har både offensivt och defensivt burit sitt lag under säsongen.

Utmärkelserna röstas fram av coacher, lagkaptener och media förutom priserna Årets lyft och årets matcharrangemang som delas ut av Svenska Basketbollförbundet. Varje utmärkelse får dock en kommentar av SBBF.

Årets MVP och årets forward: Chastity Reed, Luleå Basket
Chastity Reed kom till Luleå inför årets säsong, och började leverera direkt. Under grundserien har hon varit Luleås bästa poänggörare (20.1), tagit flest returer (8.7), gjort flest assists (4.6), flest steals (2.3) och gjort det med högst effektivitet (26.0).
I hela SBL dam var hon tvåa i poängligan, trea i steals, sjua i assists och nia i returligan.

Reed tar emot sin utmärkelse i samband med Luleå Baskets kvartsfinal idag mot Högsbo Basket på hemmaplan i Luleå Energi Arena.

Svenska Basketbollförbundets kommentar:
Hon värvades för att hon har rutin, för att vara en ledare och för att dominera. Kraven i Luleå är höga, förväntningarna större. Men är det någon som har levererat i årets SBL är det denna spelare. Hon ligger tvåa i poängligan, sjua i assistligan och nia i returligan samtidigt som hon spelar för ett topplag. Defensivt är det flera som håller henne som seriens bästa. Årets MVP tillika Årets Forward heter Chastity Reed.

Topp 3: Årets MVP (procent av rösterna)
Chastity Reed, Luleå Basket 44%
Klara Lundquist, Telge Basket 28%
Tiffany Brown, A3 och Louice Halvarsson, Wetterbygden Sparks 6%