Lantbrukarnas RiksförbundLantbrukarnas Riksförbund

Årets Nötköttsföretagare kombinerar high-tech och tradition

De bytte bana, från fordons- och flygindustrin till en riktig framtidsbransch – lantbruk. Årets Nötköttsföretagare Patrik Agerberg och Mikael Eriksson blandar högteknologisk innovation med traditionell fäboddrift. Tack vare ett eget system med kopoäng har de särskilt god kontroll över avel och djurens hälsostatus.

Årets Nötköttsföretagare, Patrik Agerberg och Mikael Eriksson, finns på Fjösets lantbruk, Myckelåsen i Jämtland.  Basen i deras gemensamma livsverk är jordbruk och ekologisk uppfödning av dikor med cirka 200 moderdjur och rekrytering. Inriktningen är livkalvsförsäljning men de säljer också kött direkt till konsumenter och sparar även kvigor för uppfödning till slakt.

Från sina tidigare liv inom fordons- och flygindustrin har de tagit med sig innovativa system och processer, till exempel LEAN som styr mot effektivitet och hållbarhetens alla aspekter. Gamla arbetssätt kombineras med senaste tekniken, som till exempel fäboddriften där korna utrustats med GPS för att man snabbt ska hitta dem och kontrollera hur de förflyttar sig.

Det senaste projektet är en Masterlista, i grunden ett Exceldokument, som tack vare systematik och formler ger en heltäckande överblick av verksamheten, och ett avgörande underlag för aktivt urval i till exempel avelsarbetet. Alla individer finns i listan och med en egen skala poängsätts djuren utifrån till exempel horn, lynne, juver, exteriör, dikoegenskaper och klövar, som tillsammans blir en sammanvägd kopoäng.

Genom Masterlistan kan man få ut alla typer av information som stöd för rätt beslut, utveckling och optimering av verksamheten över tid.

– Patrik Agerberg och Mikael Eriksson befinner sig i den yttersta framkanten av nötköttsproducenter. De är värdiga vinnare i ett starkt startfält. Köttproduktionen i Sverige håller hög klass och Patriks och Mikaels innovationstänk är sådant som utvecklar branschen och inspirerar, säger Åsa Odell, ordförande i LRF Kött och vice förbundsordförande i LRF.

Fjösets ladugård är också byggd för att kunna ta emot större studiebesök, på övervåningen har man ett stort konferensrum med panoramafönster ner mot korna.

Årets Nötköttsföretag utses av Sveriges Nötköttsproducenter och Lantbrukarnas Riksförbund och utmärkelsen delas ut för tjugonde året i rad.

Bildtext: Patrik Agerberg och Mikael Eriksson, Fjöset Utveckling AB, Jämtland, är Årets Nötköttsföretagare 2020. De kombinerar innovation med traditionell fäboddrift och tar gärna emot studiebesök.

Årets Nötköttsföretagare 2020:

Patrik Agerberg och Mikael Eriksson, Fjöset Utveckling AB
Myckelåsen, Hallen, Jämtland

Juryns motivering:

Årets nötköttsföretagare har arbetar kontinuerligt med innovation både vad gäller management, såväl som med ny teknik. Tidigare erfarenheter från andra arbetsplatser har inspirerat till att omsättas i den egna nötköttsproduktionen, till exempel varit föregångare med att arbeta med LEAN.  De har också utvecklat ett system som digitalisera både djur och växtodling och möjliggör kontinuerlig uppföljning av produktionen.

Företaget kombinerar gamla arbetssätt med ny teknik som GPS-sändare på korna, och skapar förutsättningar för att driva en mer rationell och lönsam produktion, samtidigt som man bevarar traditionell fäboddrift.

Ladugården är byggd så att större studiebesök kan tas emot och företaget delar generöst med sig av sina erfarenheter, genom att ta emot studiebesök från många olika typer av besökare såsom elever på naturbruksgymnasier och representanter från olika myndigheter.

Ovärdig myndighetscirkus kring lavskrikan fortsätter9.12.2020 17:02:00 CETPressmeddelande

Efter fyra års kamp för att få avverka i sin skog tvingas nu Lars-Göran Mårtensson i Hälsingland att uppleva att den svenska myndighetscirkusen börjar om från början. – Markägarna har tvingats försvara sin lagstadgade rätt att bruka sin egen mark i flera instanser under fyra år. Domstolarna har skickat frågan mellan sig i flera omgångar, från Skogsstyrelsens beslut till Mark- och miljödomstolen som hänvisade till Mark- och miljööverdomstolen, som nu återvisar ärendet till Skogsstyrelsen. Det är ovärdigt en rättstat att en enskild människa i Sverige behandlas på det här sättet, säger Paul Christensson, ordförande för LRF Skogsägarna.

LRFs gröna näringslivsindex: Stärkt framtidstro bland lantbruksföretagen - svensk trädgårdsnäring mer positiv än någonsin7.12.2020 07:27:00 CETPressmeddelande

Svenskt lantbruk mår bra och har en ökad framtidstro – trots covid-19. Det visar LRFs stora gröna näringslivsindex bland fem stora näringsgrenar. Mest optimism visar trädgårdsnäringen som går kraftigt framåt. Den starka utvecklingen drivs av den ökade konsumentefterfrågan. – Vi ser en väldigt gynnsam efterfråge- och lönsamhetssituation. Under fjärde kvartalet bedöms lönsamheten i trädgårdsnäringen till och med vara bättre än innan pandemin, säger LRFs vd Anna Karin Hatt.

Regeringen utreder gårdsförsäljning av alkohol – LRF: Ett lyft för hela Sverige14.11.2020 11:01:58 CETPressmeddelande

Här kommer ett glädjebesked till den starkt växande dryckesbranschen: Regeringen utreder möjligheten till gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker. ¬– Det är hög tid att Sverige ger en ärlig chans till produktutveckling för dryckestillverkning på landsbygden. Efterfrågan på hantverksmässigt och närproducerade drycker ökar starkt bland konsumenterna. Att tillåta gårdsförsäljning av vin och öl skulle gynna producenterna och hela Sverige, säger LRFs vd Anna Karin Hatt.