Lantbrukarnas RiksförbundLantbrukarnas Riksförbund

Årets Nötköttsföretagare kombinerar high-tech och tradition

De bytte bana, från fordons- och flygindustrin till en riktig framtidsbransch – lantbruk. Årets Nötköttsföretagare Patrik Agerberg och Mikael Eriksson blandar högteknologisk innovation med traditionell fäboddrift. Tack vare ett eget system med kopoäng har de särskilt god kontroll över avel och djurens hälsostatus.

Årets Nötköttsföretagare, Patrik Agerberg och Mikael Eriksson, finns på Fjösets lantbruk, Myckelåsen i Jämtland.  Basen i deras gemensamma livsverk är jordbruk och ekologisk uppfödning av dikor med cirka 200 moderdjur och rekrytering. Inriktningen är livkalvsförsäljning men de säljer också kött direkt till konsumenter och sparar även kvigor för uppfödning till slakt.

Från sina tidigare liv inom fordons- och flygindustrin har de tagit med sig innovativa system och processer, till exempel LEAN som styr mot effektivitet och hållbarhetens alla aspekter. Gamla arbetssätt kombineras med senaste tekniken, som till exempel fäboddriften där korna utrustats med GPS för att man snabbt ska hitta dem och kontrollera hur de förflyttar sig.

Det senaste projektet är en Masterlista, i grunden ett Exceldokument, som tack vare systematik och formler ger en heltäckande överblick av verksamheten, och ett avgörande underlag för aktivt urval i till exempel avelsarbetet. Alla individer finns i listan och med en egen skala poängsätts djuren utifrån till exempel horn, lynne, juver, exteriör, dikoegenskaper och klövar, som tillsammans blir en sammanvägd kopoäng.

Genom Masterlistan kan man få ut alla typer av information som stöd för rätt beslut, utveckling och optimering av verksamheten över tid.

– Patrik Agerberg och Mikael Eriksson befinner sig i den yttersta framkanten av nötköttsproducenter. De är värdiga vinnare i ett starkt startfält. Köttproduktionen i Sverige håller hög klass och Patriks och Mikaels innovationstänk är sådant som utvecklar branschen och inspirerar, säger Åsa Odell, ordförande i LRF Kött och vice förbundsordförande i LRF.

Fjösets ladugård är också byggd för att kunna ta emot större studiebesök, på övervåningen har man ett stort konferensrum med panoramafönster ner mot korna.

Årets Nötköttsföretag utses av Sveriges Nötköttsproducenter och Lantbrukarnas Riksförbund och utmärkelsen delas ut för tjugonde året i rad.

Bildtext: Patrik Agerberg och Mikael Eriksson, Fjöset Utveckling AB, Jämtland, är Årets Nötköttsföretagare 2020. De kombinerar innovation med traditionell fäboddrift och tar gärna emot studiebesök.

Årets Nötköttsföretagare 2020:

Patrik Agerberg och Mikael Eriksson, Fjöset Utveckling AB
Myckelåsen, Hallen, Jämtland

Juryns motivering:

Årets nötköttsföretagare har arbetar kontinuerligt med innovation både vad gäller management, såväl som med ny teknik. Tidigare erfarenheter från andra arbetsplatser har inspirerat till att omsättas i den egna nötköttsproduktionen, till exempel varit föregångare med att arbeta med LEAN.  De har också utvecklat ett system som digitalisera både djur och växtodling och möjliggör kontinuerlig uppföljning av produktionen.

Företaget kombinerar gamla arbetssätt med ny teknik som GPS-sändare på korna, och skapar förutsättningar för att driva en mer rationell och lönsam produktion, samtidigt som man bevarar traditionell fäboddrift.

Ladugården är byggd så att större studiebesök kan tas emot och företaget delar generöst med sig av sina erfarenheter, genom att ta emot studiebesök från många olika typer av besökare såsom elever på naturbruksgymnasier och representanter från olika myndigheter.

LRF föryngrar riksförbundsstyrelsen9.4.2021 13:15:36 CEST | Pressmeddelande

31-åriga växtagronomen Beatrice Ramnerö från Älvsbyn föreslås som nu ledamot i LRFs riksförbundsstyrelse. – Attraktionskraften som gör att fler intresserar sig för att utbilda sig och jobba inom lantbruksnäringen är den av de fråga jag brinner som mest för. För att lyckas med det så är det viktigt att vår näring uppfattas som hållbar och jämställd, två andra frågor jag känner stort engagemang för, säger Beatrice Ramnerö.

Ny undersökning: Greppa Näringen ökar lantbrukets hållbarhet18.3.2021 07:54:00 CET | Pressmeddelande

Satsningen ”Greppa Näringen”, som hjälper svenska bönder att bli mer miljömässiga och hållbara, fyller 20 år. En färsk mätning visar att både miljöåtgärderna på gårdarna och böndernas nöjdhet ökar. ¬– Det är viktigt att lantbrukarna är nöjda med Greppas verksamhet. Syftet är att alla blir vinnare, i form av både förbättrad produktivitet, minskad miljöpåverkan och ökat förtroende hos konsumenterna, säger Stina Olofsson, projektledare för Greppa Näringen.

Positiv tro inom grönt näringsliv – men dyrare insatsvaror oroar8.3.2021 07:57:00 CET | Pressmeddelande

Företagen inom det gröna näringslivet är optimistiska inför det kommande året. Det visar LRFs nya gröna näringslivsindex för kvartal 1. Den främsta anledningen till optimismen är att efterfrågan just nu upplevs som mycket god. – Svenska konsumenter föredrar att köpa svenskt och det stärker vår näring. Det som bekymrar oss är stigande priser på viktiga insatsvaror. Det riskerar att slå mot hela lönsamheten, säger Anna-Karin Hatt, vd för LRF. Priserna på insatsvaror som dieselolja, gödsel och djurfoder har generellt ökat det senaste halvåret.