Årets nyårstalare är Mikael Persbrandt

Nu är det klart att Mikael Persbrandt kommer att läsa Tennysons Nyårsklockan till tolvslaget på Skansen. Ciceron och programledare för sändningen är Anne Lundberg och för underhållningen står bland andra Sissel Kyrkjebø, LaGaylia Frazier, Darin, Moneybrother och Smith & Tell.

-Vi är glada att kunna hälsa Mikael välkommen som årets nyårstalare, säger Skansenchefen John Brattmyhr. Han är en karismatisk skådespelare som vi tror kan göra dikten samma rättvisa som alla hans föregångare gjort.

Den norska artisten Sissel Kyrkjebø kommer att framföra en nyskriven nyårshymn i direktsändningen från Sollidenscenen tillsammans med den 28 röster starka Lilla Kören. Moneybrother kommer att hylla Jerry Williams och även sin son, och LaGaylia Frazier hyllar i sin tur Aretha Franklin i ett fullspäckat medley. Darin medverkar liksom duon Smith &Tell samt Sandro Cavazza, allt presenterat av programledaren Anne Lundberg.

Första gången Nyårsklockan lästes på Skansens nyårsfirande var 1895. Från 1928 fick övriga Sverige möjlighet att vara med och fira via radio. Från 1977 har SVT varit på plats på Sollidenscenen på nyårsafton. Mellan 1977 och 1982 var det Georg Rydeberg som förde traditionen vidare och avslutade året med att läsa Nyårsklockan. 1983 tog Jarl Kulle över traditionen med den klassiska inledningen ”Ring, klocka ring …”. Mellan 1997 och 2000 läste Margaretha Krook den välkända raderna och därefter var det Jan Malmsjö som läser Tennysons dikt för Skansens publik och tv-tittarna från 2001-2013. Sedan 2014 har Loa Falkman (2014), Malena Ernman (2015), Pernilla August (2016) och Krister Henrikson (2017) läst de välkända orden Ring klocka ring…. och i år är det alltså Mikael Persbrandt som fått hedersuppdraget.

Mer information och pressbilder finns på SVT.

Nu slår bodluckorna upp på Skansens julmarknad!12.11.2018 07:00Pressmeddelande

Nu är det snart dags för den första julmarknadshelgen på Skansen. Bodarna slår upp luckorna, och försäljare från hela landet packar upp julmat, textilier, trähantverk, fisk och konfekt, pepparkakshus och saffransbullar. Det blir dans runt granen med Julorkestern, det serveras rykande het glögg och nybakade små munkar, brända mandlar, kolbullar och mycket mera. Hantverkarna i stadskvarteren - glasbruket, krukmakaren och flera andra små verkstäder har öppet.. Julmarknaden pågår 24 - 25 november, 1 – 2, 8 – 9 och 15 – 16 december.