Årets nyårstalare är Mikael Persbrandt

Nu är det klart att Mikael Persbrandt kommer att läsa Tennysons Nyårsklockan till tolvslaget på Skansen. Ciceron och programledare för sändningen är Anne Lundberg och för underhållningen står bland andra Sissel Kyrkjebø, LaGaylia Frazier, Darin, Moneybrother och Smith & Tell.

-Vi är glada att kunna hälsa Mikael välkommen som årets nyårstalare, säger Skansenchefen John Brattmyhr. Han är en karismatisk skådespelare som vi tror kan göra dikten samma rättvisa som alla hans föregångare gjort.

Den norska artisten Sissel Kyrkjebø kommer att framföra en nyskriven nyårshymn i direktsändningen från Sollidenscenen tillsammans med den 28 röster starka Lilla Kören. Moneybrother kommer att hylla Jerry Williams och även sin son, och LaGaylia Frazier hyllar i sin tur Aretha Franklin i ett fullspäckat medley. Darin medverkar liksom duon Smith &Tell samt Sandro Cavazza, allt presenterat av programledaren Anne Lundberg.

Första gången Nyårsklockan lästes på Skansens nyårsfirande var 1895. Från 1928 fick övriga Sverige möjlighet att vara med och fira via radio. Från 1977 har SVT varit på plats på Sollidenscenen på nyårsafton. Mellan 1977 och 1982 var det Georg Rydeberg som förde traditionen vidare och avslutade året med att läsa Nyårsklockan. 1983 tog Jarl Kulle över traditionen med den klassiska inledningen ”Ring, klocka ring …”. Mellan 1997 och 2000 läste Margaretha Krook den välkända raderna och därefter var det Jan Malmsjö som läser Tennysons dikt för Skansens publik och tv-tittarna från 2001-2013. Sedan 2014 har Loa Falkman (2014), Malena Ernman (2015), Pernilla August (2016) och Krister Henrikson (2017) läst de välkända orden Ring klocka ring…. och i år är det alltså Mikael Persbrandt som fått hedersuppdraget.

Mer information och pressbilder finns på SVT.

Årets vårtalare är Göran Rosenberg15.4.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Årets vårtalare på Skansen är en prisbelönt journalist och författare, mitt i arbetet med en ny bok. En röst i samhällsdebatten som lyfter frågor "om samhällets skörhet, men också samhällets konstfullhet – frågor som leder tillbaka till hans egen historia, som barn till två av förintelsens överlevare" för att citera en intervju inför hans 70-årsdag 2018. Vad hans tal kommer att handla om är en väl förborgad hemlighet fram till kl 20.45 på Valborgsafton på Skansen.

Holger Blom’s sea lion terrace becomes the Baltic Sea Science Center22.3.2019 14:10:01 CETPressmeddelande

How should Skansen use the former sea lion terrace that has stood unused for many years? The location between Skansen Aquarium, the Galejan Fairground and the former Elephant House was too central to be left empty. Head of the Zoological Department Tomas Frisk and CEO of Skansen John Brattmyhr put their heads together. They contacted Stockholm University and the Swedish University of Agricultural Sciences, and together they began thinking about a knowledge centre for the Baltic Sea and the environment – a place for learning. Architect Katarina Wahlström from KAWA and landscape architects Topia were commissioned to produce an initial sketch for the area.

Kunskapsrådet kvalitetssäkrar Baltic Sea Science Center19.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Östersjön på Skansen – Baltic Sea Science Center – är ett kunskapscenter som lyfter samspelet mellan Östersjön och människan. I anläggningen ligger fokus på de miljöutmaningar som finns i form av övergödning, icke hållbart fiske och miljögifter. Verksamheten utformas i samråd med forskare från Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet i ett kunskapsråd och det samarbetet kommer att fortsätta långt efter att huset öppnar 12 april.