Årets Rätt presenteras av Årets Kock Ludwig Tjörnemo

Sedan starten har Arla varit en drivande aktör bakom Årets Kock för att driva den gastronomiska utvecklingen. Tävlingen säkrar att den svenska matbranschen utvecklas på högsta nivå och kan på så sätt inspirera övriga branschen. Årets Rätt speglar sin tid och den skapande kockens matlagningsfilosofi

Årets Rätt 2021 - ”Swedish Bowl” med kyckling och rostade grönsaker

”Årets Kock stärker matkulturen i Sverige på bred front och vi är stolta över att vara med på denna resa.” säger Karin Granlund Food inspiration manager på Arla.

Årets Rätt ska kunna serveras både hemma och på restaurang, vara klimatsmart och lagad på råvaror tillgängliga i vanliga mataffärer över hela landet under större delen av året. Årets Rätt skapas alltid av regerande svensk mästare i professionell matlagning – Årets Kock. I år är det ”Swedish Bowl” med kyckling och rostade grönsaker. Det är en svensk tolkning av en poké bowl. Årets Rätt är skapad av Ludwig Tjörnemo, Årets Kock 2020, regerande svensk mästare i professionell matlagning.

”Jag hoppas att denna rätt kommer att bli en favoriträtt både hemma i köken och på restaurangerna.” säger Ludwig Tjörnemo, Årets Kock 2020 som tagit fram Årets Rätt 2021.

Här hittar du receptet: https://aretskock.se/arets-ratt-2021/

Om Ludwig Tjörnemo

Ludwig Tjörnemo vann Årets Kock finalen 2020. Ludwig är född 1991 och har jobbat på många stjärnkrogar världen över. Han har tävlat en hel del under åren och 2018 kom Ludwig på tredje plats i Årets Kock. Mellan 2014--2018 tävlade han i Svenska Junior Kocklandslaget och sedan början av 2019 i Svenska Kocklandslaget. När Ludwig var 13 år fick han följa med sin svåger till hans jobb in i restaurangköket. Där blev det prao och sedermera ett sommarjobb och sen var Ludwig fast för den intensiva pulsen och den fartfyllda vardagen.

-Att jobba med människor som delar samma passion som en själv är ju en ynnest och att hela tiden få utmana sig själv och skapa något unikt. Det är nog den största anledningen varför jag bestämde mig för att bli kock, säger Ludwig Tjörnemo.

Årets Rätt 2021 - ”Swedish Bowl” med kyckling och rostade grönsaker

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 700 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.

Arla bjuder in till hoppfyllt kosläpp14.4.2021 09:28:24 CEST | Pressmeddelande

Förra årets digitala kosläpp hade närmare 700 000 visningar. Den här coronavåren bjuder Arla ännu en gång på lite hopp och bjuder in hela Sverige till att bevittna när kossor skuttar ut på grönbete. Sändningen leds av duon Mia Parnevik och Hampus Hedström. Genom samarbeten med över 120 lokala bagerier kommer tittarna bjudas på 32 000 bullar som kan avnjutas framför det digitala kosläppet den 24 april.

Frasigt är Årets Smak 20216.4.2021 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nu står det klart att Årets Smak 2021 är frasigt. Det avslöjades när Arla för tredje året i rad presenterade sin unika trendspaning som i år bland annat baseras på en analys av 20 000 Instagram-inlägg från kockar och konditorer världen över. Årets starkaste smaktrend, frasigt, är en uppskattad textur som har stor betydelse för smakupplevelsen då den ger kontrast till krämighet och gör att en rätt upplevs som komplett.