Årets resultat ökar förutsättningarna för resurseffektivitet

Idag lämnar Tekniska verken-koncernen sin bokslutskommuniké för 2021. Resultatet uppgår till 764 miljoner kronor, vilket är 114 miljoner kronor mer än förra året. Elförsäljningen från vattenkraft, vindkraft och kraftvärme ökade jämfört med föregående år och låga temperaturer gynnade fjärrvärmeförsäljningen. De höga elpriserna var fördelaktiga för koncernens energiproduktion, medan de påverkade resultatet negativt för koncernens elhandel.
Pressbild: Tekniska verken. Vindkraft, Länsmansberget

Under året har Tekniska verken bland annat satsat på att fortsätta utbyggnad av vindkraft, utveckla biogasen, trygga kapaciteten i elnätet och leveranssäkra fjärrvärmen. Nettoinvesteringarna under året uppgick till drygt en miljard kronor.

- En viktig klimatåtgärd med stor nytta är vår nybyggda gastäta gödselbrunn. Den minskar våra utsläpp från biogasproduktionen med drygt 2 000 ton koldioxidekvivalenter, samtidigt som produktionen av biogas ökar med cirka 300 000 kilo per år, säger Charlotta Sund, Tekniska verkens vd och koncernchef.

Nödvändig satsning på framtidens energimarknad och cirkularitet
Tekniska verken har fokus på resurseffektivitet om det så handlar om kundernas behov av värme och el, återvinning eller digitalisering. Koncernen har under 2021 fortsatt att förflytta sig från ett linjärt till ett cirkulärt resursutnyttjande där allt ska ingå i ett miljömässigt, samhällsmässigt och affärsmässigt kretslopp. Omställningen utmanar och involverar alla medarbetare i koncernen, enligt Charlotta Sund.

En av utmaningarna är att minska plastförbränningen.

- Under året har vi infört nya sorteringsrutiner för hårdplast  på våra återvinningscentraler, så nu materialåtervinner vi den istället för att elda den för energiåtervinning. Det är ett bra exempel på hur vi klättrar på avfallstrappan. Våra kunder har också tagit stora kliv när det gäller att se på avfall som en råvaruresurs, menar Charlotta Sund.

Investeringar i förnybar elproduktion och digitalisering
- För att Sverige ska nå målet om 100 procent förnybar elproduktion år 2040 är vindkraften en central del. Under året har vi både invigt en ny vindkraftspark  och påbörjat utbyggnaden av nästa i Sunne. Vindkraft är mycket gynnsam för både klimatet och för vår affär, säger Charlotta Sund.

Tekniska verken har fortsatt fiberanslutningarna  framförallt på landsbygden och under året har Linköping nått det nationella målet om att 95 procent av hushållen ska ha möjlighet till minst 100 megabit per sekund bredbandstjänst.

- Att kunna surfa med en snabb, pålitlig och driftsäker uppkoppling är en viktig del i att skapa ett mer resurseffektivt samhälle, avslutar Charlotta Sund.

Prisnivån på de flesta av koncernens produkter och tjänster har fortsatt att ligga under, eller mycket under, genomsnittspriserna i Sverige.

Ladda ner Tekniska verkens bokslut för 2021

Charlotta Sund, vd och koncernchef, Tekniska verken i Linköping AB (publ)
Tel 013-30 86 50, charlotta.sund@tekniskaverken.se
Niclas Petersen, ekonomi- och finansdirektör, Tekniska verken i Linköping AB (publ)
Tel 013-20 92 71, niclas.petersen@tekniskaverken.se

Pressbild: Tekniska verken. Vindkraft, Länsmansberget
Pressbild: Crelle Photography AB. Gastät gödselbrunn i Linköping
Pressbild: Crelle Photography AB Medarbetare_Tekniska verken i Linköping
Bokslut 2021

Tekniska verken-koncernen bygger världens mest resurseffektiva region genom att erbjuda smarta och effektiva lösningar som bidrar till en enkel och hållbar vardag för våra 211 000 privat- och företagskunder. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar. Välkommen att läsa mer på vår webbplats

Nu införs Tekniska verkens nya prismodell för elnätskunder i Katrineholm27.3.2024 13:20:05 CET | Pressmeddelande

Den 1 april börjar Tekniska verken gå över till en ny prismodell för elnätet, som tagits fram enligt ett direktiv från Energimarknadsinspektionen. Först ut är Katrineholm, och längre fram följer Linköping och Mjölby. Syftet är att uppmuntra till en jämnare elförbrukning. För att underlätta införandet för kunden erbjuder Tekniska verken ett antal nya tjänster på Mina sidor, där man kan ta del av sin prisprognos och sina effekttoppar.

Tekniska verken förstärker elnätet i Tornby14.2.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande

För att möta den stora efterfrågan på el till elbilsladdning och industri, arbetar Tekniska verken med en omfattande förstärkning av elnätet i Tornby. Flera insatser har redan utförts eller är pågående, och nu inleds ett större projekt inom området. Det kommer att genomföras stegvis och beräknas som helhet vara klart under hösten 2025. Inom ramen för projektet förnyas även en 70 år gammal vattenledning.