ÅRETS RUM 2018 - vinnare & Maktlistan

För femte året i rad bjuder It Is Media in Sveriges designelit för att sammanfatta det gångna året. Årets Rum uppmärksammar etablerade aktörer såväl som nykomlingar inom arkitektur, inredning och design. Årets Rum 2018 innebär startskottet för Stockholm Design Week och under galan premieras formgivare och arkitekter i kategorierna: Årets Arkitektur, Årets Möbel, Årets Hemmapryl, Årets Designer samt Årets Boende. Temat för i år är ”Framtid".

Juryns motivering till årets pristagare lyder:

Årets Arkitektur 2018

Camilla Schlyter

Flera års forskning och envist arbete bär äntligen frukt. Arkitekten Camilla Schlyter får patent på sin fasadteknik där hon lyckats sammanföra modern digital teknik med traditionellt och hållbart material. En digital algoritm möjliggör att industriellt skapa ytmönster i korslimmande träskivor. Design förstärker träets egen konstruktion. Innovativt, miljömedvetet och vackert – en framtidsteknik i samtiden.

Årets Möbel 2018

Projektet Furnishing Utopia

Med exceptionell hantverksmässig kvalitet, präglad av funktionalism och minimalism borgar Shakerrörelsens estetik för en form som ska hålla över tid. Projektet Furnishing Utopia har låtit 14 designers världen över tolka Shakerstilen och skapa egna moderna föremål. Att ta tillvara på uråldrig hantverksmässig kunskap är kanske det bästa sättet att ta sig an framtiden?

Årets Hemmapryl 2018

Träningsredskap av Anna Larsson, Mattias Stenberg, Alexander Lervik och Jonas Wagell för Tingest

Estetiska, hållbara och hälsoförbättrande. Tingest träningsredskap berättar något om vår samtid på samma gång som de införlivar träningen i vardagen. Kollektionen tar med sitt tidlösa formspråk i marmor, kork och bambu en stilsäker plats hemmet och blir således en naturlig del i finrummet.

Årets Designer 2018

Stoft Studio

Malmötrion Stoft design studio design handlar om att medvetet utforska produktion och hantverk utifrån vår historia för att skapa ny design som passar framtiden. Resultatet är en lika funktionell som estetisk design med poetiska toner, vars DNA är material, hantverk, innovation och hållbarhet.

Årets Boende 2018

Brf Viva, Göteborg – Riksbyggen

Viva är ett bostadsprojekt med hög innovationsgrad och fokus på hållbara lösningar. Det är resultatet av flera års forskning kring hur vi både kan bygga, bo och leva så hållbart som möjligt. Projektet presenterar allt från egenproducerad el och solcellsanläggning till olika typer av elbils-, moped- och cykelpooler. Bostadshusen är plusenergihus och projektet inkluderar även socialt hållbara planlösningar, med entrébalkonger för möten samt gemensamhetslokaler som orangeri och återanvändningsrum. Ett lovvärt exempel på boende för en hållbar framtid.

Årets Jury 2018

I årets jury ingår ordförande Martin Rörby, Eero Koivisto, Hanna Wendelbo, Jonas Pettersson, Rahel Belatchew och Kajsa Crona, samt förlagets chefredaktörer Cecilia Öfverholm, Josefin Udén, Amina Djemili, Susanne Johansson och Mia Masnic.

Årets Maktlista 2018

Tidskriften Rum levererar återigen Maktlistan över de 100 mäktigaste i Design- och Arkitektursverige. Med ett visst mått av humor och underhållning såsom sig bör med Maktlistan, är årets lista också ett inlägg i debatten om respekt, lika värde och kompetens.

De 50 första på årets Maktlista är kvinnor, och allra högst upp hittar vi kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke. Hon är en självklar röst i alla debatter om allt från hbtq-frågor, metoo-revolutioner och arkitektur- och designbranschernas utmaningar.

För mer information vänligen kontakta:
Paulina Knodt, Marknadskoordinator, paulina.knodt@itsmedia.se,

För mer information om Maktlistan, vänligen kontakta:
Cecilia Öfverholm, cecilia.ofverholm@itsmedia.se

Camilla Schlyter Gezelius
Stoft Studio - Jenny Ekdahl, Ola Nystedt, Joel Herslow
Brf Viva, Riksbyggen
Projektet Furnishing Utopia
Tingest av Alexander Lervik, Anna Larsson, Mattias Stenberg, Jonas Wagell
Logga Årets Rum 2018
Alice Bah Kunke. Foto: Alison De Mars

It Is Media Svenska AB
Briger Jarlsgatan 20

It Is Media Svenska AB ger ut titlarna: RUM, Nya Rum, Rum Hemma, Rum Design och Rum Bostad.

Förlaget startade år 2004.

Följ It Is Media Svenska AB

Abonnera på våra pressmeddelanden.