Årets Skogspris går till skogsägaren som ställde om

Naturskyddsföreningens Skogspris 2022 går till Jan Bertilsson, Mariestad, för hans arbete med att ställa om skogsbruket och för hans pedagogiska verksamhet med kurser som lockar deltagare från hela landet.

Foto: Sofia Berg

– Årets mottagare av Skogspriset är oerhört väl förtjänt av detta. Jan Bertilsson har målmedvetet arbetat med att ställa om till ett hyggesfritt skogsbruk och har dessutom inspirerat många andra skogsägare att göra detsamma. Jan är ett föredöme och en inspiratör av stora mått, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Jan Bertilsson i Mariestad har varit skogsägare under mer än fyrtio år, och från början bedrivit ett konventionellt skogsbruk med kalhyggen och monokulturer. Under 2010-talet kom han att ifrågasätta detta, ur både ekonomisk och ekologisk synvinkel, och har sedan dess målmedvetet ställt om till hyggesfritt skogsbruk med plockhuggning.

Sedan 2019 leder Jan Bertilsson även kurser om hyggesfritt i regi av Naturskyddsföreningens Mariestadskrets, i samverkan med lokala företag och studieförbund. Kurserna lockar deltagare från hela södra Sverige och 2022 genomförs den sjätte i ordningen.

Om Skogspriset

Naturskyddsföreningens Skogspris delas sedan 2016 årligen ut till förtjänta mottagare. Syftet med priset är att belöna och uppmuntra markägare och andra förebilder som gjort något alldeles extra för skogen och skogsbruket. Genom priset kan också andra inspireras till liknande verksamhet.

Naturskyddsföreningen vill särskilt lyfta fram de markägare som gör stora insatser för biologisk mångfald och sociala värden – från norr till söder. När skogspolitiken inte räcker behöver vi visa att det finns enskilda initiativ som gör skillnad för den biologiska mångfalden och skogens sociala värden.

Kontaktuppgift till Jan Bertilsson är:

Mail: jan.bertilsson2@hotmail.se

Foto: Sofia Berg

PÅMINNELSE: Pressträff 18/5: Mandatperiodens miljöbästa och miljösämsta partier rankas17.5.2022 14:39:10 CEST | Pressmeddelande

Välkommen till en digital pressträff onsdagen den 18 maj om Naturskyddsföreningens granskning av miljöpolitiken under den gångna mandatperioden. Vi presenterar vår rankning av riksdagspartierna – från bäst till sämst utifrån deras miljöpolitiska insatser sedan valet 2018. Vi går också igenom mandatperiodens viktigaste miljöpolitiska segrar och bottennapp.

Naturskyddsföreningens två krav på regeringen efter helgens rikskonferens: stoppa importen och rädda biståndet15.5.2022 16:42:31 CEST | Pressmeddelande

Vid Naturskyddsföreningens rikskonferens i Mora 2022 uttrycktes djup solidaritet med Ukrainas befolkning och stor ilska över Rysslands illegala invasion. I ett öppet brev kräver nu Naturskyddsföreningens styrelse att regeringens förslag om nedskärningar på 9,2 miljarder i Sveriges biståndsbudget dras tillbaka, och att Sverige slutar importera fossil olja och gas från Ryssland. Samma uppmaning kommer också samarbetsorganisationen Ecoaction i Ukraina.

Digital pressträff 18/5: Mandatperiodens miljöbästa och miljösämsta partier rankas12.5.2022 17:10:03 CEST | Pressmeddelande