Årets Skoljoggen viktigare än någonsin

För många skolor är Skoljoggen en kickstart på ett nytt läsår som skapar gemenskap och rörelseglädje för både gamla och nya elever. 16 september arrangerar Skolidrottsförbundet Skoljoggen för 38:e gången och efter en ovanlig och orolig vår och sommar är det inte bara Sveriges största rörelsefest utan även en manifestation för barn och ungas livsglädje och gemenskap.

Skoljoggen. Foto: Skolidrottsförbundet

– Gemenskap och rörelse är viktigt för barn och unga och att samla till en rörelsefest utomhus där barn och unga får känna glädje och gemenskap är extra viktigt just i år, säger Jamie Spörndli, förbundsordförande för Skolidrottsförbundet.

I samband med Skoljoggen samlas en frivillig Springslant in av elever, skolpersonal och föräldrar till Clowner utan Gränser. De senaste åren har 1 988 309 kr samlats in till Clowner utan Gränsers arbete. De möter dagligen barn som är märkta av krigets fasor, naturkatastrofer och andra kriser, allt för att skapa skratt, livsglädje och hopp om en bättre framtid. Covid-19 slår hårt mot hela samhällen, mot alla människor, men som vanligt är det de redan utsatta som drabbas värst. I flyktingläger finns inte tillgång till rent vatten, att tvätta händerna är en lyx och omöjlighet. Därför kommer insamlingen 2020 dediceras till barn på flykt och för att göra Clowner utan Gränsers livsviktiga arbete för dessa barn möjligt.

– I kriser är solidaritet och hopp bland det viktigaste vi har. Clowner utan Gränser är oerhört tacksamma för Skolidrottsförbundets initiativ till Springslanten och vi hoppas att många barn och vuxna i Sverige engagerar sig för andra barn i världen, barn på flykt som nu behöver oss mer än någonsin, säger Louise Frisk, generalsekreterare för Clowner utan Gränser.

Begränsningarna som följer av corona-pandemin gör det extra svårt för barn att få tillgång till både rörelseglädje och livskvalite, särskilt för barn på flykt. Skolidrottsförbundet hoppas att årets Skoljoggen är viktigare än någonsin för Sveriges skolor och uppmanar dig som kan att redan nu stödja Clowner utan Gränsers viktiga arbete för barn på flykt.

Läs mer om Skoljoggen på https://skolidrott.se/skoljoggen/.

Ge ditt stöd till Springslanten och Clowner utan Gränser på https://insamling.skolidrott.se/projects/springslanten-2020.

Tips till dig som journalist

På https://skolidrott.se/anmalda-skolor-skoljoggen-2020/ kan du söka på skolor i din närhet som kommer att arrangera Skoljoggen. Ta kontakt med skolan redan nu för att planera in ett besök den dag som skolan planerar att arrangera Skoljoggen.

Skoljoggen. Foto: Skolidrottsförbundet