Årets smartaste bilköp 2019: Toyota Corolla Hybrid Sports Tourer

Toyota Corolla Hybrid Sports Tourer har av Riksförbundet M Sverige utsetts till Årets smartaste bilköp 2019. Motiveringen lyder: En rimligt prissatt kombibil med säkerhet i toppklass och modern hybridteknik som gör att alla kan köra snålt.
Årets smartaste bilköp utsågs av M Sveriges jury bestående av från vänster: Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert, M Sverige; Jan Backman, projektledare, M Sverige; Erik Trulsson, chefredaktör tidningen Motor, och Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle, M Sverige.

– Genom att utse Årets smartaste bilköp vill vi uppmärksamma en bilmodell och en biltillverkare som vi anser har gjort ett extra bra jobb. Toyota Corolla Sports Tourer är på många sätt den mest kompletta bilen som lanserades i fjol. Den har både en passiv och aktiv säkerhet i toppklass, säger Heléne Lilja, chef kommunikation och samhället, Riksförbundet M Sverige.

Tre medarbetare på M Sverige testkörde Toyota Corolla Hybrid och två konkurrenter i ett biltest i medlemstidningen Motor nr 4-5 2019 och valde den som vinnare. Den var bäst att köra och våra testresultat visade även att den har en låg förbrukning och attraktiva ägandekostnader.

– Vi vill med denna utmärkelse även uppmärksamma Toyota som biltillverkare. I många år har de masstillverkat hybridbilar och hävdat att det är den effektivaste lösningen för att få ned utsläppen. Med tanke på den enorma mängd bilar som Toyota säljer världen över, har de gjort stor skillnad i utsläppen av växthusgaser. En hybridbil från Toyota kan dessutom brukas av vem som helst, och erbjuder effektiv körning utan att man måste ha tillgång till eluttag eller bara köra korta sträckor. Årets smartaste bilköp 2019 är därför Corolla Sports Tourer, säger Heléne Lilja.

Bilder

Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.