Årets socialpolitiska hederspris går till "Dansa med Corona"

Svensk socialpolitisk förenings hederspris 2022 går till personalen på trygghetsboendet Östergård 2 i Kristianstad kommun.

Priset ges till personalen för deras storslagna insats under coronapandemin - men också för initiativet att dokumentera sina erfarenheter genom boken ”Dansa med corona – om 47 intensiva dagar på vård- och omsorgsboendet Östergård 2”. Genom intervjuer, dagboksanteckningar och veckobrev från enhetschefen får vi följa det tuffa arbetet på ett äldreboende under den första tunga tiden av pandemin, när många av de boende insjuknade och flera avled.

Svensk socialpolitisk förening vill genom årets hederpris uppmärksamma den personal som gör socialpolitiska insatser varje dag i sitt arbete för de allra sköraste äldre personerna i äldreomsorgen – under pandemin ofta med otillräcklig utrustning och bemanning och under ytterst svåra förhållanden. Genom att sprida kunskap om vardagen på ett alldeles vanligt äldreboende ger personalen på Östergård 2 röst åt alla dem som dagligen utför ett gott omsorgsarbete utan bli uppmärksammade eller hedrade för det.

Hederspriset tilldelas den som har gjort en betydelsefull socialpolitisk insats. Insatsen kan vara av engångskaraktär, bestå av att man har tillägnats en särskild uppgift eller ha inneburit en längre tids engagemang inom socialpolitiken. Tidigare pristagare är till exempel Heidi Fried, Thomas Hammarberg och Läkare i världen.

Priset delas ut i samband med Svensk socialpolitisk förenings studiedag på ABF-huset i Stockholm den 19 maj kl 13:00. Utdelningen kan följas på www.socialpolitik.se

Kontaktpersoner: Josefine Johansson, ordförande i Svensk socialpolitisk förening 0708-274422 Josefine.Johansson@akademssr.se

Annika Bergh, kommunikatör på Omsorgsförvaltningen i Kristianstad kommun Telefon: 044132645 | E-post: annika.bergh@kristianstad.se

För mer information om Svensk socialpolitisk förening se www.socialpolitik.se

Vi är det ledande fackförbundet för samhällsvetare. Du hittar oss i offentlig såväl som privat sektor. Medlemmar är beteendevetare, ekonomer, folkhälsovetare, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare, men också chefer och egenföretagare. Det som förenar våra 76 000 medlemmar är att vi alla är akademiker som strävar efter ett samhälle och ett arbetsliv som tillvaratar, utvecklar och värderar akademisk kompetens.

Välkommen till pressträff i Staffanstorp om uppmaning till lagtrots15.6.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Förhandlingen mellan Akademikerförbundet SSR och Staffanstorps kommun handlar om konsekvenserna av kommunstyrelsens beslut den 23 mars för chefer och tjänstemän i kommunen. Beslutet innebar att kommunen stoppade mottagandet av kvotflyktingar. Kommuner är skyldiga enligt lag att ta emot anvisade kvotflyktingar. Kommunstyrelsens beslut kan tolkas som att man uppmanar de anställda till lagtrots, och i varje fall att tjänstemän ställts inför dilemmat att behöva välja mellan att följa arbetsgivarens beslut eller gällande lagstiftning.

Press, radio och tv är idag välkomna till Akademikerförbundet SSR:s debatt på Järvaveckan kl 12 i Tält 12.6.2022 07:30:41 CEST | Pressmeddelande

Alla vill stoppa rekryteringen till gängen. Varför händer så lite? Alla är överens. Gängkriminaliteten måste brytas. Partierna tävlar om satsningar på fler poliser och hårdare tag. När det handlar om att bryta rekryteringen till gängen stannar det ofta vid tomma ord. Varför? Akademikerförbundet SSR vill se 10 000 fler som arbetar förebyggande. Vi bjuder in till debatt på Järvaveckan.