Årets solcellsanläggning finns på förskolan Tegelstugan i Veberöd

Idag delade E.ON ut priset Skåne Solar Award på Skånes Energitings konferens i Malmö. Den lyckliga vinnaren blev förskolan Tegelstugan i Veberöd, vars hållbara solsatsning bidrar till att skapa nyfikenhet och öka intresset för förnybar energi hos både barn, föräldrar och pedagoger.

Henrik Lindberg, Jona Myrebris och Niclas Palmstierna

Skåne Solar Award syftar till att öka intresset kring solenergi i Skåne och samtidigt premiera de som investerat i solenergi. Priset har delats ut sedan 2009 och är ett samarbete mellan Solar Region Skåne, E.ON och Malmö stad.

– Som stolt samarbetspartner till Solar Region Skåne vill E.ON stötta initiativ som bidrar till att öka andelen förnybar energi i samhället, säger Peter Jonsson, affärschef på E.ON. Skåne passar dessutom perfekt för solcellssatsningar; här har vi lika mycket solinstrålning som norra Tyskland, som idag är ett av världens solcellstätaste länder. Det finns alltså goda förutsättningar för att solceller ska bli ett naturligt val även här.

– Att lyfta fram bra exempel på investeringar i solenergi är viktigt för att inspirera fler att göra liknande satsningar, säger Johan Nyqvist, verksamhetsledare på Solar Region Skåne. Extra roligt är att priset i år gick till en förskola, som ju är ett perfekt ställe för att på ett naturligt sätt intressera och introducera de allra yngsta för energi och hållbarhet.

Under Skånes Energiting delades även ett annat hållbart pris ut: Skånes vindkraftpris, som är ett samarbete mellan Skånes vindkraftsakademi, E.ON och Malmö stad. Priset gick till Vindkraftparken i Maltesholm, Höge väg, utanför Kristianstad.

För ytterligare information kontakta;

Johan Nyqvist verksamhetsledare Solar Region Skåne, telefon 0728-85 49 26
Peter Jonsson, Affärschef E.ON Värme, telefon 0706-93 73 82
Pernilla Schoug, Kommunikationschef E.ON Värme, telefon 070-655 14 85

Motivering Skåne Solar Award: En kommunal ”solkarta” i kombination med en solcellsanläggning kan bidra till att skapa nyfikenhet och ökat intresse för förnybar energi. Förskolan Tegelstugan i Veberöd är ett exempel på solcellsarkitektur med en smäcker takintegering. Anläggningen bidrar till Lunds kommuns miljömål, samtidigt som den är en del av pedagogiken. Målgruppen är främst barnen, men den riktar sig också till pedagoger, föräldrar och förbipasserande allmänhet.”

Motivering Skånes vindkraftspris: Arbetet med vindkraftsparken i Maltesholm påbörjades redan 2006 och har, trots många hinder på vägen, nu realiserats och är i drift under namnet Höge Väg, sedan början av 2016. Området där parken ligger är ur vindsynpunkt mycket gynnsamt och bidrar till att jord- och skogsbruk i området får en möjlighet att leva vidare.”

E.ONs pressjour 040-25554024-timmarsservice för dig som är journalist. Telnr på denna sida är endast avsedda för journalister.Övriga hänvisas till Kundservice tel 020-222424 eller Felanmälan tel 020-880022.

Henrik Lindberg, Jona Myrebris och Niclas Palmstierna