Årets Städföretag 2021 - finalisterna klara

Tre finalister är klara för priset Årets Städföretag 2021. En jury bestående av representanter från Almega Städföretagen, Fastighets och Kommunal har valt ut tre företag som är föredömen i branschen. Bra arbetsmiljö och goda fackliga relationer är några av kriterierna för priset.

– Det har varit ett spännande arbete att gå igenom nomineringarna. Priset är viktigt, inte minst för att det är arbetsmarknadens parter tillsammans som står bakom priset, säger Magnus Pettersson, ordförande i Fastighets.

Av 18 nomineringar har tre slutgiltiga finalister valts av juryn. De tre finalisterna är Crenovagruppen, Skaraborgs Städ och Småländska Städ. Vinnaren presenteras på Stora Städbranschdagen i Stockholm den 21 oktober.

Priset Årets Städföretag är ett samarbete mellan fack och arbetsgivare. Bakom priset står Almega Städföretagen, Fastighets och Kommunal.

– Med priset vill vi lyfta fram goda exempel i branschen. Att vara ett Auktoriserat Serviceföretag är ett kriterium för att nomineras. Vår förhoppning är att priset ska leda till att fler företag vill auktorisera sig, det är bra för våra medlemmar, säger Lars Fischer, gruppchef på Kommunal.

Förra året valde juryn att dedikera priset Årets Städföretag 2020 till alla Sveriges städare, för att synliggöra och hylla dem för det viktiga arbete som utförts under pandemin. I tider av smittspridning har städning blivit mer efterfrågad och val av städföretag blir allt mer viktigt.

– När det blir större efterfrågan på städtjänster, är det desto viktigare att välja ett seriöst städföretag. Stämpeln Auktoriserat Serviceföretag innebär en trygghet för både kunder och medarbetare, säger Ari Kouvonen, näringspolitisk expert på Almega Städföretagen.

Om priset

Årets Städföretag måste vara ett Auktoriserat Serviceföretag. Det vill säga vara auktoriserat av parternas gemensamma auktorisationsnämnd. Juryn utser ett städföretag som på olika sätt utmärkt sig som ett stort föredöme i branschen.

Juryn gör en helhetsbedömning där följande kriterier har särskild betydelse:

• Arbetsmiljöarbetet
• Miljöarbetet
• Kvalitet och kompetensutveckling av personalen, exempelvis genom SRY:s yrkesbevis
• Välordnad och god ekonomi
• Goda fackliga relationer, god personalpolitik samt ordning och reda arbetsrättsligt

Tidigare vinnare är Sesab Service (2019) och Norrlands Miljövård (2018). Vinnaren prisas på den årliga Stora Städbranschdagen.

Michelle Jacobsson, kommunikatör, Almega Städföretagen
Tel: 072-019 45 90, michelle.jacobsson@almega.se

Benjamin Ivansson, kommunikatör, Fastighets
Tel: 08 - 696 11 52, benjamin.Ivansson@fastighets.se

Kommunals presstjänst
Tel: 010-442 71 30, pressjour.forbundet@kommunal.se

Almega Städ­företagen skall vara det självklara valet av medlems­organisation för befintliga och framtida företag inom branschen. Vi har cirka 850 medlems­företag som tillsammans har över 40 000 anställda. Det gör att vi representerar över 70 procent av städ­branschen. Av dessa är 140 företag auktoriserade med 34 000 årsanställda.