Årets Städföretag 2022 ska nomineras

Nu är det dags att nominera till Årets Städföretag 2022, ett pris som delas ut till ett föredöme inom städbranschen. Bland tidigare vinnare finns Småländska Städ och Sesab Service.
2021 års finalister, från vänster i ordning: Crenovagruppen, Småländska Städ (Vinnare) och Skaraborgs Städ. Fotograf: Helene Grynfarb.

Årets omgång av nomineringar till Årets Städföretag har öppnats upp. Priset har tidigare delats ut till Coor Norrlands Miljövård (2018), Sesab Service AB (2019), dedikerades till alla Sveriges städare 2020 och tilldelades Småländska Städ 2021.

– Priset är till för att lyfta föredömen i städbranschen, ett sätt för oss att synliggöra god kvalitet – och på så sätt höja branschens status, säger Ari Kouvonen, näringspolitisk expert, Almega Städföretagen.

Juryn består av representanter från Almega Städföretagen, Fastighets och Kommunal som gör en bedömning av företagen som helhet, utifrån följande kriterier:

• Arbetsmiljöarbetet
• Miljöarbetet
• Kvalitet och kompetensutveckling av personalen, exempelvis genom SRY:s yrkesbevis
• Välordnad och god ekonomi
• Goda fackliga relationer, god personalpolitik samt ordning och reda arbetsrättsligt

– Det ska bli spännande att se hur många företag som nomineras i år. Förra året fick vi in 18 nomineringar, säger Lars Fischer, ombudsman, Kommunal.

Juryn kommer välja tre finalister, därefter presenteras vinnaren under Stora Städbranschdagen den 20 oktober 2022.

– Vi hoppas på att folk tar tillfället i akt och nominerar auktoriserade städföretag som utmärkt sig särskilt, säger Lennart Mauritzon, ordförande, Fastighets.

Om priset Årets Städföretag

Priset Årets Städföretag delas ut av städbranschens parter Almega Städföretagen, Fastighets och Kommunal. För att kvalificeras till priset Årets Städföretag måste företaget vara medlem hos Almega Serviceföretagen, samt vara ett Auktoriserat Serviceföretag - auktoriserat av parternas gemensamma auktorisationsnämnd. Juryn utser ett städföretag som på olika sätt utmärkt sig som ett föredöme i branschen.

Läs gärna mer om Auktorisationen på Almega Serviceföretagens hemsida: https://www.serviceforetagen.se/auktorisation/
Nomineringen är öppen fram till 1 september 2022, nominera här

Michelle Jacobsson, kommunikatör, Almega Serviceföretagen
Telefon: 08-762 69 74, mejl; michelle.jacobsson@almega.se

Almega Serviceföretagen är bransch- och arbetsgivar­organisationen för landets service­företag, där branscherna facility management, fönsterputs, hemservice, sanering och städ ingår. Totalt har föreningen 1 300 medlems­företag som tillsammans sysselsätter över 55 000 personer.