Årets stipendiater på Dramaten utsedda

Traditionsenligt delades i dag stipendier ut i samband med Dramatens 229:e födelsedag. Kategorierna är följande: Kungliga Dramatiska Teaterns Jubileumsmedalj, Jubileumsfonden, Göthestipendiet, Bennystipendiet samt Flitstipendiet.

Dramatens Flitstipendium på 6 000 kronor går till den som medverkat i flest föreställningar under spelåret. Årets flitigaste skådespelare är Hannes Meidal som har spelat 139 föreställningar under spelåret. Han har under denna period medverkat i Fäder och söner, Ensam och Esmeralda, Hamlet och Lunchpoesi och livemusik.

Göthestipendiet på 10 000 kronor tilldelas skådespelaren Irene Lindh med motiveringen: Hon gör dramatiken till underbar musik och musiken till gripande dramatik.

Bennystipendiet på 10 000 kronor går till Jonas Bergström med motiveringen: Han har gjort allt! Debuterade som 15-åring i musikalen ”Oliver” och gjorde succé som ”Mickel Räv” i ”Klas Klättermus”. Han utbildades på den lyriska linjen i Malmö och på Scenskolan i Stockholm. Han spelade ”Hamlet ”över hela Sverige, filmade utomlands och här hemma i ”Doktor Glas” och ”Ådalen 31”, men roade också som ”Den byxlöse äventyraren” och i ”Hålla alla dörrar öppna”. Ja, han har vågat hålla alla dörrar öppna, gjort 87 roller på Dramaten och blivit en av våra finaste karaktärskådespelare.

Kungliga Dramatiska Teaterns jubileumsmedalj delas ut till personer som varit verksamma på teatern i minst 30 år. Årets jubileumsmedaljörer är Kaj Forsgårdh, producent, Dick Sandin, dekormålare, och Barbro Scott, hattmakare.

Stipendiaten ur Jubileumsfonden erhåller 6000 kronor. I år är det Anna-Karin Henriksson, skräddare och Mimmi Fristorp, pressansvarig.

Artistklubbens Anton-pris går till Michael Hellqvist, teatertekniker på Stora scenen.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.