Årets stipendiater på Dramaten utsedda

Traditionsenligt delades i dag stipendier ut i samband med Dramatens 228:e födelsedag. Kategorierna är följande: Kungliga Dramatiska Teaterns Jubileumsmedalj, Jubileumsfonden, Göthestipendiet samt Flitstipendiet.

Kungliga Dramatiska Teaterns jubileumsmedalj delas ut till personer som varit verksamma på teatern i minst 30 år. Årets jubileumsmedaljörer är Inga-Lill Andersson, skådespelare, Gustavo Aguerre, dekormålare, Marie Richardson, skådespelare, Jan Lundberg, scenograf och Jan Johansson, skräddare.

Stipendiaterna ur Jubileumsfonden erhåller 6000 kronor vardera och är:

Kjäll Åkerblom, scensnickare
För att han har visat stort engagemang då han hjälpt fastighetsavdelningen under det senaste året. Han har också engagerat sig i projektet kring yrkesintroduktion och gått in som handledare där han introducerar teatervärlden och hantverkskonsten för kommande medarbetare. Kjälle är dessutom en god arbetskamrat, engagerad och motiverad.

Henrik Bertilson, biträdande scenchef
För hans oförtrutna strävan att ta hand om såväl kamrater som teknik. Henrik förmår på ett lugnt och metodiskt sätt möta alla de yrkesgrupper han ställs inför, så att teaterscenens tekniska möjligheter och begräsningar kan mötas på bästa tänkbara vis. Han utgör också med sin långa erfarenhet ett stöd, och en viktig förebild, för många av sina medarbetare. Henrik är, genom sitt lite återhållna och konstruktivt verklighetspåminnande sätt, en viktig föregångsman i teaterns väg mot framtiden.

Göthestipendiet på 10000 kronor tilldelas skådespelaren Jan Waldekranz med motiveringen: För framstående insatser under ett långt och framgångsrikt teaterliv som skådespelare och som dramatiker.

Dramatens Flitstipendium på 6000 kronor går till den som medverkat i flest föreställningar under spelåret. Årets flitigaste skådespelare är Rasmus Luthander som har spelat 151 föreställningar under spelåret. Han har under denna period medverkat i uppsättningarna Hans och Greta, Trettondagsafton Pussy Riot – en punkbön Potatisrebellerna och En kväll för Henning Mankell .

Artistklubbens Anton-pris går till Sten Svensson, sektionsansvarig inspicienter.

Inga Tidblads stipendium delas ut måndagen den 23 maj.