Årets stora konfirmationsfest - Tjuvjakt i Domkyrkan

Alla åttor i Västerås är inbjudna till en stor konfirmationsfest i och utanför Västerås domkyrka. Kvällens huvudakt är Tjuvjakt. Foto: Emilmedia

Snart drar höstens konfirmationsgrupper igång och för att kicka igång det hela anordnas en stor konfirmationsfest torsdagen den 30 augusti i och utanför Västerås domkyrka, dit alla Västerås ungdomar födda 2004 är inbjudna.

På plats finns konfirmandledare och –assistenter för att besvara frågor om konfirmation och hjälpa till med anmälan till någon av höstens 20-tal grupper. Under kvällen råder dessutom festivalstämning utanför domkyrkan, med bland annat möjlighet att spela human fussball, käka både popcorn och go’fika och se Fridlyst uppträda.
För att se kvällens huvudakt Tjuvjakt inne i domkyrkan krävs inträdesarmband, som skickats hem till ungdomarna per post.

För den som är nyfiken på konfirmation finns ett gediget utbud av grupper och teman att välja mellan. Varför inte kombinera din konfirmationstid med till exempel gaming eller skidläger?

Alla grupper hittar du på www.intesomdutror.se

Svenska kyrkan Västerås byter plattform för pressmeddelanden29.11.2018 11:54Pressmeddelande

Nu byter Svenska kyrkan Västerås/Västerås pastorat presstjänst och från Mynewsdesk till TT. Både nya och tidigare pressmeddelanden går från och med nu att hitta hos vår nya leverantör. För att registrera dig som följare i den nya plattformen, se: https://via.tt.se/abonnera Pressmeddelanden från Svenska kyrkan Västerås berör stora som små händelser inom områden som religion, kultur och socialt arbete.

Braskväll - Om psykisk ohälsa hos äldre29.10.2018 08:32Pressmeddelande

Onsdag den 31 oktober kl 18 tänds brasan i Martasalen, Tomasgården. Det blir en samtalskväll om psykisk ohälsa hos seniorer. Fyra gäster från olika föreningar kommer att vara på plats för att prata om psykisk ohälsa och var hjälp finns att få. De representerade föreningar är: ReagerA, (h)järnkoll, NSPH och föreningen Balans. Under kvällen kommer Anders Caringer och Bo Senter att underhålla med tänkvärd musik. Kvällens värd är präst Gunnar Kärrbom. Även diakon Sofie Möllberg kommer att finnas på plats. Fri entré! Martasalen öppnas från kl 17.30 och det finns fika att köpa (30 kr för kaffe och smörgås). För mer information, kontakta: Gunnar Kärrbom, 021-40 41 25, e-post Gunnar.Karrbom@svenskakyrkan.se. Adress: Tomasgården, Cedergatan 1, 723 41 Västerås.

Eric Ericson 100 år22.10.2018 09:17Pressmeddelande

Exakt på 100-årsdagen av Eric Ericsons födelse ger två av hans världsberömda körensembler, Radiokören och Eric Ericsons kammarkör, en hyllningskonsert till körnestorn i Västerås domkyrka. Eric Ericson är en av få svenska musikprofiler som med självklar rätt bar epitetet ”levande legend”. Han var verksam som dirigent i de stora sammanhangen i över 60 år, och kom med sitt konstnärskap att prägla generationer av dirigenter och sångare. 1945 startade han Kammarkören, och som kormästare vid Sveriges Radio i över tre decennier gjorde han Radiokören till en världsledande ensemble. Samma världsrykte nådde han med anrika Orphei Drängar i Uppsala. Sin egen kammarkör vårdade han hela tiden ömt, och efter pensionering 1983 tog kören hans namn - Eric Ericsons Kammarkör. Under sin långa gärning som professor i kördirigering vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm formade han årskull efter årskull av dirigenter som i sin tur startade egna kammarkörer runt om i Sverige och över hela världen. Hans inte