Årets största utmaning för Kristoffersson

Med en seger i ryggen från senaste deltävlingen åker Johan Kristoffersson till Macau för säsongens näst sista racehelg i WTCR. Den välkända stadsbanan i Asien blir ännu en ny erfarenhet för värmlänningen.
En förstaplats blev det i Japan. Nu siktar Johan Kristoffersson på nya pallplatser vid WTCR-tävlingen i Macau.

Den största utmaningen i år, kanske den mest utmanande racingbanan i hela världen, säger Kristoffersson och utvecklar sitt resonemang:
 Nürburgring var en stor utmaning, men där hade jag ändå varit tidigare. Den här är helt ny för mig. Det är en lång bana och därmed svår att lära sig på kort tid. Visst, jag har kört simulator, men man får inte med sig alla hopp och ojämnheter där.

Trots att Cirucito de Guia är en stadsbana är topphastigheten mycket hög, ännu en kittlande faktor.
 Vi kommer att slipstreama i 265-270 km/h mellan murarna. Det gäller att ha respekt för det och växa fram i tryggheten.
Volkswagen-kollegan Rob Huff har dominerat i Macau genom åren och har större erfarenhet än alla andra.
 Han kommer att ligga långt fram. Det här är hans trumfkort, men det bör ju vara en fördel att vi kör i samma team.

Kristofferssons egna förväntningar är aningen nerskruvade, men han vill inte kalla dem blygsamma.
 Egentligen mer realistiska. Det är orimligt att tro att rookie-förarna ska kunna mäta sig med dem som varit där tidigare. I alla fall om man tittar på tidigare års resultat.

Deltävlingen i Japan för några veckor sedan blev en trevlig upplevelse för Johan och Sébastien Loeb Racing. Faktum är att endast mästerskapsledande Esteban Guerrieri plockade fler poäng än Kristoffersson gjorde med sin Golf GTI TCR på Suzuka-banan.
− Vi fick absolut mycket bra att ta med oss därifrån, men det kräver mycket jobb att analysera oss själva och få fram vad det var vi gjorde bra.

Resan till den administrativa lilla regionen i södra Kina innebär också en ny dygnsomställning. Problemet med den senaste försökte Kristoffersson möta med tidiga löpturer strax före avresan. Fungerade det?
 Det kan vi jämföra efter den här helgen, för nu har jag inte gjort det, men det är bara fem-sex dagar sedan jag kom tillbaka i den normala zonen efter senaste resan, berättar Johan.

Den gångna helgen släppte också den dubble världsmästaren i rallycross ifrån sig sin titel som regerande, i och med att Timmy Hansen kröntes till 2019 års mästare. Det blev en rekordjämn säsong med Hansen och Andreas Bakkerud på samma poäng i totalställningen. En stark kontrast till förra säsongen när Johan vann med rekordmarginalen 93 poäng.
 Det bara att gratulera och det kan i alla fall inte bli jämnare än det blev. Jag sa redan i mars att Timmy skulle vinna och jag fick rätt, även om han gjorde det onödigt spännande.

WTCR Macau

Fredag
1:50  Kval
6:35  Q1
7:10  Q2
7:35  Q3

Lördag
7:55  Race 1

Söndag
1:45  Race 2
4:25  Race 3

Johan Kristoffersson höll täten och tog hem ett av racen i Japan. Dags för näst sista deltävlingen i WTCR nu.
Johan Kristoffersson gör en ny tur till Asien, den här gången för WTCR-tävlingen i Macau.
Johan Kristoffersson tar sig an en ny utmaning i och med stadsbanan i Macau.
Härlig segerskumpa blev det i Japan senast. Får Johan Kristoffersson kliva upp på pallen även i Macau?

År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.

Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.