Årets Strängnässtiftare presenteras på stiftsfullmäktige

På fredag, den 24 maj, sammanträder stiftsfullmäktige i Strängnäs stift i Kyrkans Hus, Domherren, i Strängnäs. På programmet står bland annat utdelning av utmärkelsen Årets Strängnässtiftare 2019.

Utmärkelsen Årets Strängnässtiftare delas ut varje år av stiftsstyrelsen. Den tilldelas enskilda eller grupper som genom sina insatser haft särskild betydelse för kyrkans förnyelse, liv och arbete i Strängnäs stift. Årets mottagare av utmärkelsen presenteras efter mässan i domkyrkan kl 12.

Till fullmäktiges uppgifter hör bland annat att fastställa verksamhetsuppföljning och årsredovisning för 2018 för stiftsstyrelsen och Prästlönetillgångar i Strängnäs stift.

Förutom förhandlingar innehåller programmet också en presentation av projekt Domkyrkoberget, i domkyrkan.

Tid: Fredag den 24 maj, klockan 10.00-15.30
Plats: Kyrkans Hus, Domherren, Strängnäs

Läs hela dagordning för stiftsfullmäktige i bifogad fil.

För mer information:
Eva Karlsson
Vik Stiftsdirektor

För sammanträdeshandlingar och årsredovisningar:
Inger Berglund,
inger.berglund@svenskakyrkan.se

Fakta: Strängnäs stift omfattar 45 församlingar och 9 pastorat (vilka i sin tur består av sammanlagt 27 församlingar) med cirka 373 000 medlemmar. Stiftsfullmäktige är stiftets högsta beslutande organ.

Box 84,
64522 Strängnäs

+46(152)23400http://www.svenskakyrkan.se/strangnasstift

Strängnäs stift är ett av Svenska kyrkans 13 stift. Biskop sedan 2015 är Johan Dalman. Stiftet omfattar Närke och Södermanland. Strängnäs stift har 71 församlingar och över 170 kyrkor. Stiftskansliets uppgift är att stödja och stimulera församlingsverksamheten, samt förvalta stiftets jord, skog och fonder. Högsta beslutande organ är stiftsfullmäktige. Genom domkapitlet prövas om beslut är fattade enligt kyrkoordningen.

Följ Strängnäs stift

Senaste pressmeddelandena från Strängnäs stift