Årets Trädgårdsbok 2016 blir Träd i urbana landskap och Stadsträdslexikon

Stockholms Gartnersällskap har utsett Träd i urbana landskap samt Stadsträdslexikon av Henrik Sjöman och Johan Slagstedt till Årets Trädgårdsbok 2016. Vinnarna offentliggjordes på Bok- och Biblioteksmässan i Göteborg under torsdagen.

I juryns motivering kan man läsa:
Visst kan högklassig kurslitteratur också fängsla andra än studerande! Dessa tunga volymer, som båda inleds med att ”Vikten av grönska i våra städer kan inte överskattas”, är givande läsning för alla trädintresserade.

Träd i urbana landskap, beskriver på djupet viktiga aspekter i stadsträdsanvändning. Stadsträdslexikonär ett referensverk med över 1000 träd för stadens alla platser och situationer. Tillsammans utgör deett ovärderligt verktyg i arbetet att skapa livskraftiga trädbestånd och därmed hållbara och attraktiva städer.

Jens Fredholm, Studentlitteraturs förläggare inom ämnet, säger:
    - Henrik och Johan har tillsammans med de andra författarna åstadkommit två mycket ambitiösa referensverk, stort grattis! Bildmaterialet är helt unikt samtidigt som detaljeringsgraden är hög, en ovärderlig kunskapskälla för trädgårdsingenjörer och landskapsarkitekter men också en källa till inspiration för alla.

Om Stockholms Gartnersällskap
Stockholms Gartnersällskap är Sveriges äldsta trädgårdsförening. Det stiftades i juni 1848 i syfte att ”främja medlemmarnas fortskridande och förkofran i hvad som trädgårdkonsten tillhör genom att bereda tillfälle till utbyte af idéer och erfarenhetsrön”. Utmärkelsen Årets Trädgårdsbok instiftades 2003 för att visa på den breda utgivningen och lyfta fram trädgårdsböcker av god kvalitet.

Läs juryns fullständiga motivering på Gartnersällskapets webbplats

Kurslitteraturprisets hederspris till bok som ger nycklar till grammatisk förståelse14.6.2018 10:32Pressmeddelande

Genom sina pedagogiska resonemang som på djupet förklarar grammatiska moment som många studenter snubblar på, tilldelas Nycklar till grammatik ett av Kurslitteraturprisets hederspriser 2018. – Grammatiken är erkänt svår för många: Hur ska man tänka, var ska man börja och varför ska man göra på ett visst sätt? Med vår bok vill vi ge nycklar till en ökad förståelse för hur språket fungerar, säger bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till modern grundbok i ortopedi14.6.2018 10:28Pressmeddelande

Den kommande boken Ortopedi – patofysiologi, sjukdomar och trauma hos barn och vuxna belönas med Kurslitteraturpriset 2018 för att på ett heltäckande och välskrivet sätt ge en aktuell introduktion till ett föränderligt fält. – Vår förhoppning är att läroboken fyller ett behov där det tidigare saknats evidensbaserad information och råd anpassade till svensk sjukvård och svensk behandlingstradition, säger bokens redaktörer.

Fortsatt uppåt när Studentlitteratur publicerar årsbokslut5.6.2018 11:15Pressmeddelande

Studentlitteraturs goda utveckling fortsätter. När koncernens årsbokslut nu blir offentlig redovisas en omsättning på 359 miljoner kronor, vilket är en ökning på 4,4 procent mot föregående år. – Trots en något stagnerande marknad fortsätter vi att växa och ta marknadsandelar, vilket ger oss möjligheter att ytterligare förstärka vårt erbjudande, säger Stefan Persson, Studentlitteraturs VD.