Årets Träriddare är målmedveten och har fingertoppskänsla

Den 22 november tilldelade branschorganisationen Svenskt Trä utnämningen Årets riddare av Trämarknadsorden till Suzan Ljungemo, International Sales Director vid Moelven Timber. Suzan Ljungemo har jobbat inom träbranschen i över 20 år och har på många sätt bidragit till att utveckla hela marknaden.

Årets träriddare tillkännages enligt tradition under Trämarknaden i Karlstad, en av de främsta mötesplatserna för den svenska och internationella träindustrin. Dubbningen av träriddare har skett sedan 1962 och hyllar de personer som med gagnelig gärning fört branschens utveckling framåt.

- Jag är fortfarande överväldigad och mycket glad för att få ha tagit emot denna utmärkelse. Det är fantastiskt att få vara med och utveckla vår bransch i olika sammanhang, säger Suzan Ljungemo.

Läs juryn motivering
”2018 års riddare har på ett föredömligt sätt och med fingertoppskänsla och en stark kundorientering byggt ny marknad till gagn inte bara för det egna företaget utan för en hel bransch.Vidare har hon generöst delat med sig av sina erfarenheter och konstruktivt medverkat till att guida och styra gemensamma marknadssatsningar av stor betydelse för trämarknaden. Med sitt ödmjuka men starkt målmedvetna arbete är hon en god representant för vår bransch och en värdig och god förebild”.

Mikael Eliasson, direktör, Svenskt Trä
+46 8 762 72 01, mikael.eliasson@svenskttra.se

Camilla Carlsson, kommunikationschef, Svenskt Trä
+46 8 762 79 65, camilla.carlsson@svenskttra.se

”Global efterfrågan för sågat virke kommer fortsätta att öka”29.11.2018 14:53Pressmeddelande

Den 21–22 november höll branschorganisationen Svenskt Trä sitt årliga marknadsevent i Karlstad. En generell slutsats från eftermiddagens internationella marknadsavsnitt var att tidigare underskott på trävaror nu i det korta perspektivet återgått till en mer normal balans mellan utbud och efterfrågan. Trots internationell instabilitet bedöms global efterfrågan på trävaror fortsätta att öka under kommande år då behovet av att bygga hållbart växer.

Framtidstro under årets Trämarknad trots internationell oro och handelskrig27.11.2018 13:32Pressmeddelande

Under årets upplaga av Trämarknaden, arrangerat av branschorganisationen Svenskt Trä, diskuterades dels nordisk bygghandel dels internationell marknad med fokus på Kina, USA och Nordafrika. Vid sidan om djupdykningar i de olika marknaderna var digitalisering, standardisering och produktifiering ett tema under dagen. Den svenska sågverksindustrins största kundsegment, nordisk bygghandel, var temat på förmiddagen och budskapet från både sågverken och bygghandeln var att framtiden ligger i ett ökat samarbete med fokus på produktutveckling och effektivare flöden.

Möt hela träindustrin i Karlstad20.11.2018 07:41Pressinbjudan

PRESSINBJUDAN Trämarknaden i Karlstad är en mittpunkt och mötesplats för såväl den svenska som internationella sågverksbranschen. Under en för- och eftermiddag den 22 november möter vi de främsta företrädarna från trä- och sågverksindustrin som delar med sig av trender och utveckling av träindustrins marknad. Välkommen att delta under seminarium och presslunch samt under utnämningen av riddare av Trämarknadsorden.

Möt hela träindustrin i Karlstad16.11.2018 13:17Pressinbjudan