Årets unga skogsentreprenör 2018

Till årets unga skogsentreprenör har av Gröna arbetsgivare utsetts Åke Kristoffersson, Kvista Skog AB.

Foto: Per Hammarsjö

Juryns motivering

Åke Kristoffersson är en modern entreprenör som har en stark drivkraft att utveckla sitt företag på ett långsiktigt och hållbart sätt. I sitt ledarskap är han mån om sina anställda och värdesätter balans i livet. Åke har under året även engagerat sig i Skogsentreprenörerna. Med sin professionella syn på att driva företag och lyhördhet inför kundens önskemål och krav är därför Åke en värdig mottagare av priset.

Juryn har bestått av:

Bodel Norrby, Skogsentreprenörerna
Bernt Hermansson, Skogsentreprenörerna
Per Fenger-Krog, Stora Enso

Priset har en viktig roll

Priset Årets Unga Skogsentreprenör delas ut till en ung och framstående entreprenör inom skogsbruk. Utmärkelsen har en viktig roll för branschen av flera skäl - dels som inspirationskälla för att utveckla befintliga och nystartade företag, men även för att sprida en positiv bild av skogsbruket som kan öka kännedomen och attraktionskraften. Priset har delats ut sedan 2008 och är på 50 000 kronor.

- Det är alltid väldigt roligt att genom denna utmärkelse få lyfta fram unga företagare och goda förebilder, då vi hoppas och tror att det kan inspirerar andra unga till att starta företag. Årets Unga Skogsentreprenör är också en väldigt bra ambassadör för skogsbruk och för att arbeta i skogen, vilket vi tycker är viktigt, säger Lena-Liisa Tengblad, vd på Gröna arbetsgivare och utdelare av priset.

Foto: Per Hammarsjö

Gröna arbetsgivare (fd Skogs- och Lantarbetsgivareförbundet, SLA) företräder ca 4 000 medlemsföretag med ca 30 000 anställda. Företagen är verksamma inom skogsbruk, lantbruk, djursjukvård, golf och trädgårdsanläggning. Vår uppgift är att tillvarata medlemsföretagens intressen som arbetsgivare. Gröna arbetsgivare är ett av förbunden inom Svenskt Näringsliv och tillsammans med Grafiska Företagen, Skogsindustrierna och Trä- och Möbelföretagen samverkar vi i det gemensamt ägda servicebolaget Arbio AB.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Väsby Djursjukhus är Årets djurklinik 201810.4.2018 21:16:00 CESTPressmeddelande

- Så roligt och smickrande! Det är inte ofta jag blir stum men när jag fick veta att vi vunnit blev jag minsann det! Vi jobbar hårt för att hela tiden bli ännu bättre och denna utmärkelse gör att vi tillsammans blir motiverade att fortsätta i samma anda. Jag med personalen vill tacka alla våra djurägare som stöttar oss och som lagt sina röster på just vårt djursjukhus. Tillsammans tar vi hand om våra djur på bästa sätt, säger Marie Jury, VD, leg.vet, Väsby Djursjukhus. Det är branschorganisationen SLA-Svensk Djursjukvård som står bakom utmärkelsen. Syftet är att att sätta fokus på kvalitetsarbetet inom djursjukvården i Sverige. Medlemsföretagen i Svensk Djursjukvård jobbar efter ett kvalitetssigill som vilar på ett antal kvalitetsregler, varav fyra väger särskilt tungt vid bedömningen av Årets djurklinik; Bemötande, tillgänglighet, prisinformation och delaktighet. - Årets Djurklinik är ett sätt att rikta ljuset mot det fina kvalitetsarbete som sker hos våra medlemmar, främst med utgång