Årets valkompass slår alla rekord

Vi har fått en enorm skjuts av vår specialanpassade version av TT:s valkompass på vår valsajt. Kul att så många använder den och att trafiken bara ökar. Det har dessutom inneburit många nya prenumeranter vilket är fantastiskt, säger Tobias Brandel, valgeneral på Svenska Dagbladet.

Enormt roligt att vi fått sådan spridning på vår kompass och framför allt att kunderna är nöjda med sina olika versioner. Att användningen skulle öka i sista veckan inför valet förstod vi men att den skulle öka lavinartat var inte något vi hade räknat med, säger Martin Levy, produktchef på TT Nyhetsbyrån.

Fler än 35 kunder har valkompassen på sina sajter och många av dessa har publicerat olika plattformsanpassade versioner. Därmed finns det fler än 50 varianter som nu används.

Nytt för i år är att alla frågor förklaras med s k explainervideor och att kompassen kan anpassas med unika frågor och design. Detta gör att kompassen kan se annorlunda ut och ha delvis olika profil på de mediers och intresseorganisationers sajter som publicerar kompassen. Kompassen som Sveriges Radio använder har även gjorts i nio språkversioner.

Bakgrund:

TT Nyhetsbyrån har producerat valkompasser inför alla riksdagsval sedan 2006 i samarbete med Christer Isaksson, författare och journalist med politik som specialitet, och Tommy Möller, professor i statsvetenskap vid Stockholms universitet.

Genom valkompassen kan man ta ställning till ett antal politiska sakfrågor och sedan se hur de egna åsikterna matchar de olika politiska partiernas. Valkompassen är högaktuell ända fram till valdagen den 9 september.

Läs mer här: https://tt.se/valkompassen/

För frågor, kontakta

Martin Levy, produktchef, TT Nyhetsbyrån

martin.levy@tt.se, 073-150 00 22

Tobias Brandel, valgeneral på Svenska Dagbladet

tobias.brandel@svd.se, 08-13 51 07

1921 grundades TT som en oberoende nyhetsförmedlare. I dag är namnet TT Nyhetsbyrån och förutom leverantör av redaktionellt innehåll till Mediesverige så erbjuder bolaget även bildbank, nyhetsbevakning, mediebank och pressreleasetjänst till mängder av företag och myndigheter. TT har kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Bryssel och Sydney. TT-Gruppen omsätter cirka 700 miljoner kronor och här ingår även medieanalysföretaget Retriever.

TT lanserar bildtjänst med AI9.6.2022 13:04:04 CEST | Pressmeddelande

TT Nyhetsbyrån hanterar dagligen tusentals bilder och har Nordens största bildbank. Med den erfarenheten i ryggen lanserar TT nu Mediebanken, ett digitalt arkiv för bilder och rörligt material. Mediebanken gör det möjligt för både små och stora verksamheter, även utanför mediesfären, att samla, lagra och hantera olika typer av mediematerial – framför allt bilder och videor. I och med lanseringen öppnas en dörr till ett användarvänligt arbetsflöde via webben för allt från ansiktsigenkänning med AI till beskärning och publicering.