Årets vinnare av Helgepriset utsedda

En halv miljon kronor i stipendier delas idag ut till lärare för pedagogiska utvecklingsprojekt.

Prisceremonin äger rum i Tessinska Palatset Stockholm, idag den 29 oktober 2019 kl. 11.00.

Helgepriset delas ut av Helge Ax:son Johnsons Stiftelse. Priset delades ut för första gången år 2015.

Förskollärare och lärare i grundskolan, gymnasiet och inom vuxenutbildningen kan söka stipendiet för att pröva, utveckla, utvärdera och dokumentera pedagogiskt utvecklingsarbete baserat på forskning och beprövad erfarenhet. Syftet med det pedagogiska utvecklingsarbetet ska vara att förbättra undervisningen, höja elevernas kunskapsnivå och bidra till att framgångsrika modeller sprids.

Stipendiet kan sökas i fyra kategorier.

Förskollärare

Lärare verksam i årskurs 1-6 i grundskolan

Lärare verksam i årskurs 7-9 i grundskolan

Lärare verksam i gymnasieskolan eller vuxenutbildningen.

Priset i varje kategori är 125 000 kronor. År 2019 har priset tilldelats:

Kategori A: Katrin Winqvist, Nora, för att utveckla och implementera ett arbetssätt som stöder språkutvecklingen i svenska för barn med annat modersmål än svenska.

Kategori B: Josefin Öberg, Fredrika, för att skapa nätverk för glesbygdslärare där deras kompetens prövas, dokumenteras och sprids och därmed blir till beprövade erfarenheter.

Kategori C: Karin Herlitz, Saltsjö-Boo, för att skriva en handbok för lärare om hur de kan öka läsmängden i klassrummet, knyta ihop praktisk erfarenhet med läsforskning, stärka lärarna i arbetet med att öka elevernas ordförråd och möjligheter att lyckas i skolan.

Kategori D: Marie Gilbertsson och Magdalena Stenman, Örebro, för att skriva en teori- och metodbok gällande tvålärarskap.

Helge Ax:son Johnsons Stiftelse understöder bland annat undervisnings- och studieverksamhet. Stiftelsens ordförande är landshövding Sven-Erik Österberg som idag delar ut priset. Vid prisutdelningen deltar bland annat Lärarförbundets andre vice ordförande Robert Fahlgren, Sveriges Skolledarförbunds utredare Lena Linnerborg och Lärarnas Riksförbunds förste vice ordförande Svante Tideman.

Välkommet förtydligande av lärares tillsynsplikt3.7.2020 13:15:21 CESTPressmeddelande

Det är välkommet att Högsta domstolen slår fast att den elev som lyftes bort av en lärare inte utsattes för kränkning. - Det här är en otrolig lättnad tycker jag, det är jätteviktigt att det förtydligas att med lärares ansvar för att skapa trygghet följer befogenheter. Jag hoppas det kommer att skapa en större säkerhet och trygghet för lärarna, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Coronakrisen i skolan – bristande åtgärder för lärare i riskgrupp28.5.2020 06:05:00 CESTPressmeddelande

De riskgrupper som finns i samhället är underställda speciella rekommendationer, där de som har vissa kroniska sjukdomar i största möjliga mån ska undvika miljöer där de riskerar att smittas. Samtidigt visar Lärarnas Riksförbunds senaste undersökning om coronakrisen i skolan att endast en av tre lärare anser att arbetsgivaren vidtagit tillräckliga åtgärder för att skydda kollegor i riskgrupp.

Coronakrisen i skolan – kunskapstapp för miljardbelopp14.5.2020 06:55:00 CESTPressmeddelande

Distansundervisning som strular, inställd undervisning och hög elevfrånvaro. De direkta kostnaderna för utebliven undervisning beräknas kosta samhället drygt 5,5 miljarder kronor. – Höga kostnader och en redan tuff arbetssituation sätter ökad press på en lärarkår som redan går på knäna. Nu behövs politisk handlingskraft att satsa på lärarna, där bland annat staten tar över huvudansvaret för skolverksamheten, säger Åsa Fahlén, förbundsordförande Lärarnas Riksförbund.