Årgångssläpp från vinhuset Tahbilk

Tahbilk Museum Marsanne visar att ett vin inte behöver vara dyrt för att utvecklas fint om det lagras. Den 5 april släpps årgången 2011, lagrad och klar att dricka. Artikelnummer på Systembolaget 92006 och kostar 149 kronor

I Australien vid Nagambie Lakes i Central Victoria ligger vinhuset Tahbilk. Vineriet är ett av de äldsta i Australien med rötterna ned i 1860-talets mylla. Här finner du även världens äldsta aktiva vinstockar av druvan Marsanne, planterade på senare delen av 1920-talet.

Vineriet må vara gammalt men man kombinerar den långa historien med moderna metoder. För att fräschören och kvaliteten ska behålls i vinerna används uteslutande skruvkork, något som ägaren och vinmakaren Alister Purbrick gärna förespråkar.

- Vi blev mycket frustrerade över hur mycket "korkat" vin som återlämnades till oss under 1990-talet, så mycket att vi bestämde oss för att utföra ett test i 10 år med skruvkork vs naturkork mellan 1998-2008. Vi upptäckte att problemet med korkskadat vin upphörde men ännu viktigare så märkte vi att våra viner utvecklades bättre med skruvkork än med naturkork. Efter det togs ett beslut om att alla våra viner ska buteljeras med skruvkork inklusive våra toppviner, säger Alister Purbrick ägare och chefsvinmakare på Tahbilk Winery.

Tahbilk Museum Marsanne 2011 är ett fantastiskt exempel på fördelarna med skruvkork. Det här vinet har utvecklat en underbar flaskmognad och kaprifoltoner men samtidigt behållitde tropiska, citron och melonfruktiga smakerna med viss mineralitet. Det skulle inte finnas någon av de friska fruktsmakerna kvar om det här vinet hade blivit tappat med naturkork.

Druvorna kallpressas och jäses vid låga temperaturer, kallstabiliseras sedan i ståltank och man är noga med att vinet inte utsätts för syre.

Doften är lätt blommig med inslag av kaprifol och vita blommor du finner även inslag av citrusfrukter, ananas, aprikos och gula äpplen.

I smaken finner du toner av citrusfrukter, honungs- och nätmelon, vit persika, aprikos och vita blommor.

Eftersom vinet har en mångfaciterad palett passar det utmärkt till smakrikare fisk- och skaldjursrätter och rätter av ljust kött med krämiga såser. Prova gärna till rätter från cross-overköket

Just nu säljs årgång 2017 via beställningssortimentet och den 5 april släpps årgång 2011 i tillfälligt sortiment (TSE). Se den spännande utvecklingen och ställ (prova) vinerna bredvid varandra.

Spring Wine & Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Spring Wine & Spirits har 35 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och en av de större leverantörerna av ett brett sortiment till Systembolaget. Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, E & J Gallo Winery, Codorníu, Barefoot Wines, Codorníu, Trapiche, Ogier, Laroche, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Frescobaldi, McPherson, Plantation Rum, Tamnavulin och Shackleton.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Exklusiv lansering från kultvarumärket Orin Swift17.1.2019 11:00:00 CETNyheter

Den 18 januari 2019 släpps för först gången i Sverige ett vin från det Kaliforniska vinvarumärket Orin Swift. Vinet Palermo 2015 kommer från ”underbarnet ” Dave Phinney som hyllas både för sina unika viner och sina konstnärliga och uttrycksfulla etiketter. Orin Swift hyllas konstant av Robert Parker och The Wine Advocate som ger Dave Phinneys viner mycket höga poäng, Palermo 2015 fick i mars 91 poäng av Wine Advocate.