Århundradets festival när Göteborg firar 400 år – första artistsläppet med Hooja, Sigrid, Sarah Klang och Jens Lekman, plus en helkväll med Way Out West

Det blir storslagen festival med kunglig glans i juni när Göteborg firar 400 år. Nu släpps de första artisterna i det fullmatade musikprogrammet, Hooja, Sigrid, Sarah Klang och Jens Lekman & Burnstein Orchestra. Dessutom programsätter Way Out West en av kvällarna på det stora festivalområdet i Frihamnen som har fri entré och är öppet för alla åldrar. – Vi startar sommaren med århundradets festival mitt i Göteborg. Staden bjuder på en riktig folkfest med allt ifrån internationellt kända artister till göteborgska stjärnor. Vi är riktigt taggade, säger Kristian Ferrara, projektledare på Göteborg & Co för Jubileumsfestivalen.
Sigrid, Way Out West, Hooja, Jens Lekman, Sarah Klang och Albin Lee Meldau. Foto: Pressbild, Peter Kvarnström/Göteborg & Co, Johanna Pettersson, Ellika Henrikson, Fredrika Eriksson och Fredrik Skogkvist.

Jubileumsfestivalen den 2–5 juni inleder sommarens 400-årsfirande. Festivalen som har fri entré och är öppen för alla åldrar äger rum på ett 70 000 kvadratmeter stort område i centralt belägna Frihamnen. Tre scener, spännande matutbud, aktiviteter och upplevelser på ytan som motsvarar elva fotbollsplaner där den största tältscenen har plats för lika stor publik som Scandinavium.

Nu är de första artisterna klara. Publiken får uppleva medryckande skogsdisco med Gällivare-fenomenet Hooja, attitydstark pop med norska stjärnan Sigrid, förtrollande countryvemod i form av Göteborgs egen Sarah Klang och smart indiepop med en annan göteborgare, nämligen Jens Lekman & Burnstein Orchestra från Kulturskolan. Dessutom är Albin Lee Meldau på plats och tar emot Lasse Dahlqvist-sällskapets stipendium. Fler artister släpps inom kort.

En av kvällarna tar Way Out West över de tre scenerna och sätter sin prägel på området. Ett unikt tillfälle att uppleva Way Out West för alla åldrar och helt gratis.

– Way Out West är synonymt med Göteborg och vice versa, och det känns minst sagt ärofyllt att få vara en del av 400-årsfirandet. Under vår kväll i Frihamnen kommer vi att skapa ett Way Out West i miniatyr, som förhoppningsvis kommer ge fler en smak av det vi gör i Slottsskogen andra helgen i augusti, säger Filip Hiltmann, marknadsansvarig för Way Out West.

Ostindiefararen Götheborg återvänder efter ett års seglats och kickar igång Jubileumsfestivalen med salut den 2 juni. Tätt följt av invigningskonsert av Göteborgs Symfoniker tillsammans med flera välkända artister.

På Göteborgs födelsedag den 4 juni närvarar kungaparet vid en stor Galaföreställning, och firar tillsammans med göteborgare och besökare. Andra höjdpunkter under festivalen är ett uruppförande för körversionen av Sting-musikalen The Last Ship där scenen fylls med flera hundra körsångare och publiken är välkommen att sjunga med. Red Bull Dance Your Style är den internationella streetdancetävlingen där vinnaren röstas fram av publiken, ett av två kval avgörs i Göteborg.

– Nu bjuder vi in till Jubileumsfestivalen 2–5 juni som är fylld av upplevelser för alla. Det blir startskottet för sommarens firande där vi sätter ljus på Göteborgs utvecklingsresa, mängder med satsningar och allas fantastiska engagemang, säger Therese Brusberg chef för Göteborgs 400-årsjubileum på Göteborg & Co.

Om Göteborgs Jubileumsfirande 2023
Göteborg firar 400 år och bjuder in till Göteborgs Jubileumsfirande 2 juni-3 september 2023. Allt grundar sig i en stadsutvecklingsresa utifrån göteborgarnas idéer och tusentals initiativ som nu kulminerar i ett fantastiskt firande för alla. Firandet inleds med en fyra dagars Jubileumsfestival i Frihamnen med musik mat, dans, humor, teater, bad, lek och massa aktiviteter och överraskningar - med fri entré för alla. Under sommaren fortsätter firandet och avslutas med en finalhelg fylld av upplevelser. Läs mer!

Hooja. Foto: Johanna Pettersson.
Jens Lekman. Foto: Ellika Henrikson.
Sarah Klang. Foto: Fredrika Eriksson.
Sigrid. Foto: Pressfoto.
Albin Lee Meldau. Foto: Fredrik Skogkvist.
Way Out West. Foto: Peter Kvarnström/Göteborg & Co.

Göteborg fyller 400 år 2021 och det vill Göteborgs Stad fira genom att utveckla Göteborg till en ännu bättre plats att besöka, leva och verka i. Med anledning av covid-19 förändrades jubileumsuppdraget genom ett beslut i kommunfullmäktige 10 september 2020. Det innebär att 2021 arrangeras ett formellt, historiskt firande av den officiella födelsedagen 4 juni och ett jubileumskalendarium samlar och uppmärksammar aktiviteter som genomförs av olika jubileumsaktörer under hela året. Samverkan kring angelägna frågor i stad och region fortsätter och det stora publika jubileumsprogrammet planeras att genomföras 2023 tillsammans med göteborgare och besökare från hela världen. Göteborgs 400-årsjubileum projektleds av Göteborg & Co som är en del av Göteborgs Stad.

Nobelpristagaren i fysik 2023, Anne L’Huillier, inviger Vetenskapsfestivalen i Göteborg21.2.2024 08:17:15 CET | Pressmeddelande

Den 16 april inviger fransk-svenska nobelpristagaren Anne L’Huillier Vetenskapsfestivalen i Göteborg. Hon kommer att presentera sin forskning inom attosekundfysik och vad den kan användas till. Med på scen är Stefan Helmreich, professor i antropologi vid MIT, och tillsammans ska de samtala om årets tema: vågor. Invigningen sker på Auktionsverket Kulturarena tisdagen den 16 april kl. 17.