Aris Fioretos ny ledamot i Dramatens bolagsstyrelse

Vid dagens extrainsatta bolagsstämma beslutades att Aris Fioretos blir ny styrelseledamot.

Aris Fioretos. Foto: Sara Mac Key

Aris Fioretos är författare och professor i estetik vid Södertörns högskola. Han har utgivit ett tjugotal böcker, främst romaner och essäsamlingar, men även flera vetenskapliga monografier. Han har översatt bland andra Friedrich Hölderlin och Vladimir Nabokov till svenska och erhållit en rad priser i Sverige och utomlands, däribland Samfundet De Nios Stora pris och tyska Jeanette-Schocken-Preis. 2003–2007 var han kulturråd vid Svenska ambassaden i Berlin. Sedan 2011 är Aris Fioretos vicepresident i Deutsche Akademie für Sprache und Dichtung (Tyska akademien).

–Jag har på känn att arbetet i Dramatens styrelse liknar trädgårdsskötsel. Namnet på teaterkonstens beskyddare – musan Thalia – betyder ju ’Den blomstrande’. Metaforiskt gäller ansvaret alltså jordmån och flora. Många skall blomma, ogräs hållas kort, gäster vilja komma och återkomma. Det känns hedrande att anses ha så gröna fingrar, säger Aris Fioretos om det nya uppdraget.

–Aris Fioretos blir ett mycket bra tillskott till styrelsen som nu har både mångsidighet och bredd med ledamöter med olika kompetens och bakgrund. Jag ser fram emot att fortsätta arbeta för Dramaten tillsammans med den nu fulltaliga styrelsen, säger styrelseordförande Ulrika Årehed Kågström.

Dramatens styrelse
Ulrika Årehed Kågström, ordförande sedan 2017
Jesús Azpeitia Seron, ledamot sedan 2018
Maria Eka, ledamot sedan 2019
Aris Fioretos, ledamot sedan 2019
Raoul Grünthal, ledamot sedan 2017
Amanda Lundeteg, ledamot sedan 2018
Biljana Pehrsson, ledamot sedan 2017
Tasso Stafilidis, ledamot sedan 2015

Tanja Lorentzon och Jens Thiman omvaldes som arbetstagarrepresentanter vid Teaterförbundets (Avdelning 2) årsmöte den 14 maj.

Aris Fioretos. Foto: Sara Mac Key

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. VD är Maria Groop Russel och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.

Nio europeiska teatrar ger en bild av Europa under pandemin10.6.2020 09:06:17 CESTPressmeddelande

Stories from Europe: Crisis and Reflection är ett internationellt samarbete mellan Dramaten och åtta europeiska teatrar som bygger på vittnesmål från människor som arbetar i samhällsbärande funktioner. I korta monologer framför skådespelare de intervjuades personliga och existentiella berättelser som bearbetats av en dramatiker. Stories from Europe: Crisis and Reflection har premiär på Dramaten.se och på de medverkande teatrarnas hemsidor fredagen den 12 juni, klockan 12.00.

Nine European theatres paint a picture of Europe during the pandemic10.6.2020 09:00:00 CESTPressmeddelande

Stories from Europe: Crisis and Reflection, an international collaboration between the Royal Dramatic Theatre and eight European theatres, based on testimonies from people working in community-supporting functions. Short monologues performed by actors, the interviewers' personal and existential stories which have been edited by a playwright/dramatist. Stories from Europe: Crisis and Reflection premieres on Dramaten.se and the participating theatres' websites on Friday, June 12, at noon.

Premiär på nationaldagen för Dramatens digitala projekt Osäkerhetens tid3.6.2020 08:58:02 CESTPressmeddelande

Under april och maj har Dramaten och nitton teatrar runt om i landet haft i uppdrag att skriva texter som på olika sätt förmedlar perspektiv och intryck från livet under en pandemi. På nationaldagen kommer de färdiga bidragen, korta filmade monologer, att publiceras under vinjetten Osäkerhetens tid på Dramatens och de medverkande teatrarnas hemsidor. Premiär 6 juni, klockan 16.00.

Dramatens repertoar hösten 202019.5.2020 10:55:00 CESTPressmeddelande

Bakom höstens klassiker står två internationellt erkända regissörer. Den omtalade brittiska Lyndsey Turner kommer till Sverige för första gången för att sätta upp en ny version av Tjechovs Måsen, tyske Michael Thalheimer återkommer till Dramaten för att ta sig an tragedin Elektra. Den samtida ryske dramatikern Ivan Vyrypajevs pjäs Berusade ges i regi av Tobias Theorell och Tvillingarna efter ungerska Ágota Kristófs roman Den stora skrivboken ges i regi av Sofia Jupither. Nyskrivet svenskt är pjäsen Liv Strömquist tänker på sig själv, en efterlängtad uppföljare till Liv Strömquist tänker på dig! i regi av Ada Berger.