Aris Fioretos ny ledamot i Dramatens bolagsstyrelse

Vid dagens extrainsatta bolagsstämma beslutades att Aris Fioretos blir ny styrelseledamot.

Aris Fioretos. Foto: Sara Mac Key

Aris Fioretos är författare och professor i estetik vid Södertörns högskola. Han har utgivit ett tjugotal böcker, främst romaner och essäsamlingar, men även flera vetenskapliga monografier. Han har översatt bland andra Friedrich Hölderlin och Vladimir Nabokov till svenska och erhållit en rad priser i Sverige och utomlands, däribland Samfundet De Nios Stora pris och tyska Jeanette-Schocken-Preis. 2003–2007 var han kulturråd vid Svenska ambassaden i Berlin. Sedan 2011 är Aris Fioretos vicepresident i Deutsche Akademie für Sprache und Dichtung (Tyska akademien).

–Jag har på känn att arbetet i Dramatens styrelse liknar trädgårdsskötsel. Namnet på teaterkonstens beskyddare – musan Thalia – betyder ju ’Den blomstrande’. Metaforiskt gäller ansvaret alltså jordmån och flora. Många skall blomma, ogräs hållas kort, gäster vilja komma och återkomma. Det känns hedrande att anses ha så gröna fingrar, säger Aris Fioretos om det nya uppdraget.

–Aris Fioretos blir ett mycket bra tillskott till styrelsen som nu har både mångsidighet och bredd med ledamöter med olika kompetens och bakgrund. Jag ser fram emot att fortsätta arbeta för Dramaten tillsammans med den nu fulltaliga styrelsen, säger styrelseordförande Ulrika Årehed Kågström.

Dramatens styrelse
Ulrika Årehed Kågström, ordförande sedan 2017
Jesús Azpeitia Seron, ledamot sedan 2018
Maria Eka, ledamot sedan 2019
Aris Fioretos, ledamot sedan 2019
Raoul Grünthal, ledamot sedan 2017
Amanda Lundeteg, ledamot sedan 2018
Biljana Pehrsson, ledamot sedan 2017
Tasso Stafilidis, ledamot sedan 2015

Tanja Lorentzon och Jens Thiman omvaldes som arbetstagarrepresentanter vid Teaterförbundets (Avdelning 2) årsmöte den 14 maj.

Aris Fioretos. Foto: Sara Mac Key

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. VD är Maria Groop Russel.

Filosofiprofessor Åsa Wikforss gör Performance Lecture om sanning12.9.2019 09:12:50 CESTPressmeddelande

Varför har vi så svårt att ta till oss vissa sanningar? Kan något vara sant för mig och falskt för dig? Varför sprids falska nyheter så lätt och varför blir det viktigare och viktigare att vara källkritisk? Det vill Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi och ledamot i Svenska Akademien, ge svar på i en ny Performance Lecture som sätts upp av Dramaten och Nobel Prize Museum. För regi står Carolina Frände. Urpremiär 8 november.

Nu flyttar Dramaten till Hötorget3.9.2019 08:45:41 CESTPressmeddelande

Dramatenhuset är mitt uppe i renovering och fem skådespelare har därför bildat familj och flyttat in i en evakueringslägenhet på Hötorget. Med utgångspunkt i Jean Cocteaus pjäs De förskräckliga föräldrarna utforskas familjens konstruktioner och teaterns möjligheter och gränser. Rebecka Hemse är initiativtagare och debuterar nu som regissör. Inget premiärdatum, men första föreställningen äger rum den 20 september.