Aris Fioretos ny ledamot i Dramatens bolagsstyrelse

Vid dagens extrainsatta bolagsstämma beslutades att Aris Fioretos blir ny styrelseledamot.

Aris Fioretos. Foto: Sara Mac Key

Aris Fioretos är författare och professor i estetik vid Södertörns högskola. Han har utgivit ett tjugotal böcker, främst romaner och essäsamlingar, men även flera vetenskapliga monografier. Han har översatt bland andra Friedrich Hölderlin och Vladimir Nabokov till svenska och erhållit en rad priser i Sverige och utomlands, däribland Samfundet De Nios Stora pris och tyska Jeanette-Schocken-Preis. 2003–2007 var han kulturråd vid Svenska ambassaden i Berlin. Sedan 2011 är Aris Fioretos vicepresident i Deutsche Akademie für Sprache und Dichtung (Tyska akademien).

–Jag har på känn att arbetet i Dramatens styrelse liknar trädgårdsskötsel. Namnet på teaterkonstens beskyddare – musan Thalia – betyder ju ’Den blomstrande’. Metaforiskt gäller ansvaret alltså jordmån och flora. Många skall blomma, ogräs hållas kort, gäster vilja komma och återkomma. Det känns hedrande att anses ha så gröna fingrar, säger Aris Fioretos om det nya uppdraget.

–Aris Fioretos blir ett mycket bra tillskott till styrelsen som nu har både mångsidighet och bredd med ledamöter med olika kompetens och bakgrund. Jag ser fram emot att fortsätta arbeta för Dramaten tillsammans med den nu fulltaliga styrelsen, säger styrelseordförande Ulrika Årehed Kågström.

Dramatens styrelse
Ulrika Årehed Kågström, ordförande sedan 2017
Jesús Azpeitia Seron, ledamot sedan 2018
Maria Eka, ledamot sedan 2019
Aris Fioretos, ledamot sedan 2019
Raoul Grünthal, ledamot sedan 2017
Amanda Lundeteg, ledamot sedan 2018
Biljana Pehrsson, ledamot sedan 2017
Tasso Stafilidis, ledamot sedan 2015

Tanja Lorentzon och Jens Thiman omvaldes som arbetstagarrepresentanter vid Teaterförbundets (Avdelning 2) årsmöte den 14 maj.

Aris Fioretos. Foto: Sara Mac Key

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. VD är Maria Groop Russel.

Stockholms Kvinnohistoriska och Dramaten inleder samarbete4.11.2019 09:09:57 CETPressmeddelande

Dramaten och det ambulerande museet Stockholms Kvinnohistoriska inleder ett samarbete och startar med ett samtal om Antikens kvinnor. Medverkar gör Ida Österberg, docent i Antikens kultur och samhällsliv, Denis Searby, professor i antik grekiska och Nadja Weiss och Ingela Olsson från Dramatens ensemble. Samtalet äger rum på Lilla scenen den 6 november, efter föreställningen Ifigenia i Aulis.