Arja Saijonmaa i BingoLotto!

På söndag gästar den smått legendariska sångerskan och ikonen Arja Saijonmaa BingoLotto – högaktuell nu senast som deltagare i Melodifestivalen 2019. Mattias Bylund leder husbandet och Rickard Olsson är programledare.

Foto: Peter Knutsson

Arja Saijonmaa

Arja är född och uppvuxen i finska staden Sankt Mikkeli och framträdde redan som 11-åring som solist i en av Mozarts pianokonserter tillsammans med symfoniorkestern i Mikkeli. Men det var först 1979 som hon slog igenom som sångerska i Sverige med låten Jag vill tacka livet som är den svenska översättningen av Gracias a la vida.

Arja har under sin karriär spelat in 35 album, framträtt med konserter och medverkat i föreställningar, filmer och tv-produktioner. Hon har dessutom engagerat sig i frågor gällande mänskliga rättigheter och bland annat varit ambassadör för UNHCR.

1987 ställde Arja upp i Melodifestivalen med låten Högt över havet och kom då på en andra plats, en endaste poäng efter Lotta Engbergs Fyra bugg och en Coca Cola. Därefter har hon deltagit i Melodifestivalen ett flertal gånger, både som artist och som programledare.

Arja Saijonmaa var även under våren 2019 aktuell som tävlande i Melodifestivalen och ställde då upp med bidraget Mina fyra årstider. Låten handlar om hur viktigt det är att ta hand om moder jord, och våra fyra årstider som håller på att försvinna.

Husbandet leds av prisbelönte Mattias Bylund och BingoLottos programledare är som vanligt Rickard Olsson.

BingoLotto – Söndag 10 mars kl. 18 i TV4.

Foto: Peter Knutsson