Ärkebiskopen besöker Arvidsjaur under samiska kyrkodagar

På fredag besöker ärkebiskop Antje Jackelén Arvidsjaur där de samiska kyrkodagarna äger rum under helgen. Hon kommer bland annat medverka i inledningsgudstjänsten och i ett samtal: Sannings- och försoningskommission – varför och på vems villkor?
Ärkebiskop Antje Jackelén kommer till Arvidsjaur. Foto: Magnus Aronson/Ikon

I helgen samlas över 300 deltagare från Sverige, Finland, Norge och Ryssland i Arvidsjaur när Svenska kyrkan är värd för Samiska kyrkodagar 2017.

Bland de medverkande finns förutom ärkebiskopen bland andra kulturminister Alice Bah Kuhnke, artisten och urfolksaktivisten Sofia Jannok och Luleå stifts biskop Hans Stiglund.
  – Samiska kyrkodagar präglas av gudstjänstglädje och mångfald. Det ger möjlighet till fördjupning i samisk andlighet och i viktiga frågor som rör det samiska folket. Vi ser fram emot att vara med och arrangera detta viktiga arrangemang, säger biskop Hans Stiglund.

Helgen innehåller gudstjänster, samtal, föreläsningar och olika kulturella inslag på teman som rättigheter, självbestämmande, hållbar utveckling i Arktis, försoning och vidareutveckling av samiskt kyrkoliv.

Övriga medverkande

• Sylvia Sparrock, ordförande i Samiska rådet i Svenska kyrkan
  • Bierna Leine Bientie, utvecklade den sydsamiska gudstjänstliturgin och är den ende prästen i Norska kyrkan som talar flytande sydsamiska
  • Wimme Saari, en av de mest välkända jojkare från Finland
  • Aili Keskitalo, norsk-samisk politiker från Kautokeino
  • Ingrid Inga, vice ordförande i Samiska rådet i Svenska kyrkan
  • Lars Levi Sunna, konstnär
  • Lars Anders Baer, fd styrelseordförande i Sametinget
  • Tobias Poggats, från projektet Queering Sápmi
  • Olav Fykse Tveit, generalsekreterare för Kyrkornas Världsråd
  • Eva Nordung Byström, biskop i Härnösands stift
  • Samuel Salmi, biskop i Uleåborg stift
  • Olav Øygard, biskop i Nord-Hålogaland bispedømme
  • Ann-Helen Fjeldstad Jusnes, biskop Sør-Hålogaland bispedømme

Praktiskt information

Program för Samiska kyrkodagarna 2017

Pressrum finns på Hotell Laponia, Storgatan 45

Karta över Arvidsjaur

Karta över Lávvu-området

Bakgrund

De samiska kyrkodagarna anordnas vart fjärde år och är en av de viktigaste mötesplatserna för det samiska kyrkolivet. Det är andra gången dagarna anordnas i Sverige, förra gången var i Jokkmokk 2004. Svenska kyrkan är värd när de samiska kyrkodagarna äger rum i Árviesjávrrie/Arvidsjaur, mitt i Sapmi i det umesamiska området som präglas av en skogssamisk kultur.