Ärkebiskopen får utmärkelse i England

I eftermiddags mottog ärkebiskop Antje Jackelén The Lambeth Cross for Ecumenism vid en särskild mottagning i London. Utmärkelsen delas ut av ärkebiskopen av Canterbury till den som i det ekumeniska samarbetet gjort framstående insatser för Engelska kyrkan eller för dialogen mellan religionerna.

Ärkebiskop Antje Jackelén tillsammans med Agnes Abuom, ordförande i Kyrkornas världsråd och ärkebiskopen av Canterbury Justin Welby.

– Det är naturligtvis en stor glädje för mig och ett tecken på Svenska kyrkans ekumeniska framgångar och möjligheter. I en tid som präglas av så farliga trender som polarisering, populism och protektionism är kyrkornas gemensamma röst en livsviktig motkraft, säger ärkebiskop Antje Jackelén.

Motiveringen lyder:
”För hennes bidrag på ekumenikens område – särskilt hennes ledarskap i allmänmänskliga, teologiska och sociala frågor, genom samverkan och dialog.

Dr Antje Jackelén mottogs som Svenska kyrkans första kvinnliga ärkebiskop i Uppsala 2014. Hon var gäst hos ärkebiskoparna och den engelska kyrkans synod i juli 2015 där hennes tal gjorde stort intryck på medlemmarna. Under den korta tid som hon varit ärkebiskop har hon lett Svenska kyrkan i det ekumeniska arbetet med stora allmänmänskliga och sociala frågor, bland annat omsorg om migranter och flyktingar, klimatförändring och kyrkans möte med sekularismen.

År 2015 gjorde hon ett historiskt besök i Vatikanen, och var den första kvinnliga primas som mötte påven Franciskus. Den 31 oktober 2016 välkomnade hon påven Franciskus till Sverige och Lund för det gemensamma katolskt-lutherska uppmärksammandet av 500-års minnet av reformationen – vilket var ett betydande ögonblick i relationen mellan lutheraner och romerska katoliker.

Dr Jackeléns akademiska karriär har varit inriktad på dialogen mellan naturvetenskap och teologi. Hon var chef för Zygon Center i Chicago fram till 2007, innan hon blev biskop i Lund, och president för European Society for Science and Theology fram till 2014. Hon är också rådsmedlem i Lutherska världsförbundet och ingår i kommittén för teologi och ekumeniska relationer. Under hela sitt arbete har hon visat ett enastående engagemang för ekumeniken och för allmänmänskliga, teologiska och sociala frågor i samverkan och dialog.”

Ärkebiskop Antje tog emot utmärkelsen vid en mottagning i ärkebiskopsgården Lambeth Palace i London. Den överlämnades av Justin Welby, ärkebiskopen av Canterbury. Vid tillfället representerades Svenska kyrkan också av kyrkoherden i London, Eric Muhl, och biskopsmötets sekreterare Joel Ingmarsson.

För mer information: www.archbishopofcanterbury.org

Kyrkklockor ringer på 100-årsdagen av första världskrigets slut9.11.2018 08:12Pressmeddelande

På söndag, den 11 november, är det 100 år sedan första världskriget tog slut. Detta uppmärksammas med att kyrkklockor ringer kl. 13:30 i flera europeiska länder. I Svenska kyrkan tas det internationella initiativet upp och kyrkor på flera ställen i landet kommer att ringa, däribland Uppsala domkyrka. 100-årsminnet av krigsslutet kommer också att uppmärksammas i söndagens gudstjänster i många församlingar.

Kyrkornas Världsråd möts i Uppsala2.11.2018 08:58Pressmeddelande

Under den kommande veckan sammanträder Kyrkornas Världsråds exekutivkommitté (styrelsens arbetsutskott) i Uppsala. Kyrkornas Världsråd är den ekumeniska rörelsens främsta företrädare. Under 2018 har Kyrkornas Världsråd firat 70-årsjubileum för att följa upp arbetet med enhet, rättvisa och fred i världen. Det är dessutom 50 år sedan världsrådets viktiga generalförsamling ägde rum i Uppsala, som blev en vändpunkt för arbetet med religion och utvecklingsfrågor, social rättvisa, kommunikation och påverkansfrågor.