Ärkebiskopen får utmärkelse i England

I eftermiddags mottog ärkebiskop Antje Jackelén The Lambeth Cross for Ecumenism vid en särskild mottagning i London. Utmärkelsen delas ut av ärkebiskopen av Canterbury till den som i det ekumeniska samarbetet gjort framstående insatser för Engelska kyrkan eller för dialogen mellan religionerna.

Ärkebiskop Antje Jackelén tillsammans med Agnes Abuom, ordförande i Kyrkornas världsråd och ärkebiskopen av Canterbury Justin Welby.

– Det är naturligtvis en stor glädje för mig och ett tecken på Svenska kyrkans ekumeniska framgångar och möjligheter. I en tid som präglas av så farliga trender som polarisering, populism och protektionism är kyrkornas gemensamma röst en livsviktig motkraft, säger ärkebiskop Antje Jackelén.

Motiveringen lyder:
”För hennes bidrag på ekumenikens område – särskilt hennes ledarskap i allmänmänskliga, teologiska och sociala frågor, genom samverkan och dialog.

Dr Antje Jackelén mottogs som Svenska kyrkans första kvinnliga ärkebiskop i Uppsala 2014. Hon var gäst hos ärkebiskoparna och den engelska kyrkans synod i juli 2015 där hennes tal gjorde stort intryck på medlemmarna. Under den korta tid som hon varit ärkebiskop har hon lett Svenska kyrkan i det ekumeniska arbetet med stora allmänmänskliga och sociala frågor, bland annat omsorg om migranter och flyktingar, klimatförändring och kyrkans möte med sekularismen.

År 2015 gjorde hon ett historiskt besök i Vatikanen, och var den första kvinnliga primas som mötte påven Franciskus. Den 31 oktober 2016 välkomnade hon påven Franciskus till Sverige och Lund för det gemensamma katolskt-lutherska uppmärksammandet av 500-års minnet av reformationen – vilket var ett betydande ögonblick i relationen mellan lutheraner och romerska katoliker.

Dr Jackeléns akademiska karriär har varit inriktad på dialogen mellan naturvetenskap och teologi. Hon var chef för Zygon Center i Chicago fram till 2007, innan hon blev biskop i Lund, och president för European Society for Science and Theology fram till 2014. Hon är också rådsmedlem i Lutherska världsförbundet och ingår i kommittén för teologi och ekumeniska relationer. Under hela sitt arbete har hon visat ett enastående engagemang för ekumeniken och för allmänmänskliga, teologiska och sociala frågor i samverkan och dialog.”

Ärkebiskop Antje tog emot utmärkelsen vid en mottagning i ärkebiskopsgården Lambeth Palace i London. Den överlämnades av Justin Welby, ärkebiskopen av Canterbury. Vid tillfället representerades Svenska kyrkan också av kyrkoherden i London, Eric Muhl, och biskopsmötets sekreterare Joel Ingmarsson.

För mer information: www.archbishopofcanterbury.org

Nya avsnitt i ärkebiskopens podcast26.4.2018 08:58Pressmeddelande

En diplomat, en ledamot i Sametinget och en prisbelönt fotograf – det är några av vårens gäster i ärkebiskop Antje Jackeléns podcast "Prata till punkt med ärkebiskopen". Sammanlagt är sex avsnitt inplanerade i vår, det första släpps nu på måndag den 30 april. Det är ett samtal med Patrik Oksanen, journalist och politisk redaktör för Hudiksvalls Tidning, om digitala svärmar, Harmagedon och guldkalvar. Och om Rysslandspolitik och fake news.