Arkitekt- och ingenjörsföretag spår fortsatt flexibelt arbetsliv

En ny undersökning från Innovationsföretagen visar att arkitekt- och ingenjörsföretagen i Sverige tror på en viss återgång till kontoret i höst, men att det även fortsatt kommer att kombineras med distansarbete.

- Tre av fyra av våra medlemsföretag tror att medarbetarna kommer att jobba hemifrån 1 till 2 dagar i veckan efter pandemin. Vi kan därmed konstatera att branschen tror på en viss återgång till de fysiska kontoren i höst, men att man vill kunna fortsätta kombinera det med distansarbete, säger Magnus Höij, förbundsdirektör Innovationsföretagen.

Att så många som 3 av 4 medlemsföretag även fortsatt vill arbeta på distans 1 till 2 dagar i veckan ställer stora krav på arbetsgivarna på en mängd olika sätt. Vilka rättigheter och skyldigheter har arbetsgivarna och hur påverkas arbetsgivarrollen? Detta är något som Innovationsföretagen kommer att undersöka vidare.

- Ett flexibelt arbetsliv leder också till en del praktiska utmaningar kopplat till det fysiska kontoret. Hur ska till exempel framtidens kontorslokaler utformas för att maximera användandet och attrahera medarbetarna? Hur får man till en smart styrning av uppvärmning och elförbrukning när antalet som vistas på kontoret varierar? Här jobbar flera av våra medlemmar intensivt med lösningar på dessa förändrade behov, säger Magnus Höij.

I den här medlemsundersökningen bland arkitekt-, teknikkonsult- och industrikonsultföretag medverkade 178 företag (svarsfrekvens 25 procent). Undersökningen genomfördes under maj månad 2021.

Magnus Höij, förbundsdirektör, Tel: +46 (0)8 762 67 05
Linnea Kvist, kommunikationschef, Tel +46 (0) 8762 66 21

Regeringens budget kan ge fler klimatinnovationer20.9.2021 13:10:36 CEST | Pressmeddelande

För att öka takten i klimatomställningen behöver Sveriges företag goda förutsättningar och ökade investeringar i nya innovationer. I regeringens budgetproposition för 2022 finns flera satsningar på klimatåtgärder och infrastruktur som Innovationsföretagen anser kan ha en positiv effekt på möjligheten till fler innovationer inom miljöområdet. Samtidigt saknas fortfarande viktiga regelförenklaringar och reformer som kan skapa rätt förutsättningar för att öka takten i den omställning som krävs.

Fenomenet konsultmäklare ökar kraftigt - Regionerna har tappat kontrollen över sina konsultupphandlingar23.8.2021 09:10:00 CEST | Pressmeddelande

Nya siffror från Innovationsföretagen visar att fenomenet mellanhänder eller så kallade konsultmäklare fortsätter öka dramatiskt inom offentliga upphandlingar. Upplägget möjliggör ett kringgående av lagen om offentlig upphandling och att miljardbelopp av offentliga medel spenderas helt utan insyn. Siffrorna visar att det är ett par offentliga beställare som dominerar som beställare.

Nya innovativa lösningar kan säkra Sveriges energibehov och möta klimatmålen23.6.2021 08:03:00 CEST | Pressmeddelande

Ett ökat energibehov och ett föråldrat elnätssystem har lett till att många regioner upplever kapacitetsbrist. Energifrågan har därför kommit att bli en stor samhällsutmaning. Nu lanserar Innovationsföretagen rapporten ”Innovation för energi”, med fokus på den snabba utvecklingen som behöver ske inom energiområdet för att möta Sveriges klimatmål. I rapporten varvas innovativa projekt med insikter och trendspaningar från experter och företag för att inspirera till nya, smarta energilösningar.