Arkitekterna får nyckelroll i New European Bauhaus

Boverket har fått regeringens uppdrag att koordinera Sveriges deltagande i New European Bauhaus (NEB). I det arbetet ska Boverkets etablerade samarbetet med fack- och branschförbundet Sveriges Arkitekter och andra aktörer beaktas. Det borgar för att arkitekturfrågorna får en stark ställning i Sveriges och EU:s gröna samhällsomställning.
Förbundsdirektör Tobias Olsson. Foto: Joel Nilsson

– Sveriges Arkitekter har hållbarhet och ekologisk hållbarhet som mycket hög prio och vi tar gärna på oss det här ansvaret. Jag är glad över att både EU-kommissionen och regeringen delar vår syn att arkitekturen är vägen framåt för att lösa klimatkrisen, säger förbundsdirektör Tobias Olsson.

New European Bauhaus är ett initiativ från EU-kommissionen som ordförande Ursula van der Leyen presenterade i höstas. Det ska stärka estetiska, sociala och kulturella värden i EU:s arbete med att nå målet om en klimatneutral union senast 2050. NEB är kopplad till andra delar av EU:s politik och starkt finansierad av olika fonder, så det finns gott om pengar till forskningsprojekt och implementering av goda idéer.

Syftet med deltagandet är att svenska aktörer inom arkitektur, design, konst och kulturmiljö ska kunna bidra till initiativet samt att ta del av pilotsatsningarna, som startar i höst. I en avslutande fas, som inleds 2023, ska erfarenheter och goda exempel spridas inom och utom EU.

Förutom Sveriges Arkitekter finns bland annat Formas, Arkdes, Vinnova och Innovationsföretagen med i samarbetet kring NEB.

Förbundsdirektör Tobias Olsson. Foto: Joel Nilsson

Sveriges Arkitekter är ett fackförbund och en intresseorganisation som driver Sveriges arkitekters gemensamma frågor – från studietiden och genom hela yrkeslivet. Vi står upp för arkitekternas arbetsvillkor och driver kårens intressen för att åstadkomma vackra, hållbara och välfungerande livsmiljöer. Vi har över 14 000 medlemmar och växer ständigt.