Smaller Objects

Arkitektgruppen Claesson Koivisto Rune utmanar designbranschen med en ny ersättningsmodell för designer

3.2.2016 11:24 | Smaller Objects

Smaller Objects grundades år 2015 av de internationellt erkända arkitekterna Mårten Claesson, Eero Koivisto och Ola Rune. Nu lanserar det globala designvarumärket sin nästa kollektion av mindre designobjekt och vardagsvaror, designade av framstående internationella designer. I samband med lanseringen presenterar Claesson Koivisto Rune en ny ersättningsmodell. Istället för den traditionella ersättningen med en royalty på 2-5% går nu 75% av listpriset, det vill säga den erhållna intäkten från återförsäljare direkt till designern som formger för varumärket Smaller Objects.

”Vi är väldigt glada att kunna förändra den gamla ersättningsmodellen med ett nytänkande upplägg”, säger Mårten Claesson.
”För att realisera designerns idéer har vi inspirerats av en ny delningsekonomi. Till skillnad från traditionella modeller bekostar nu designern den egna tillverkningen och erhåller samtidigt en större andel av listpriset”, säger Eero Koivisto.
”Det är en ny tid som kräver nya modeller och nya arbetssätt. Smaller Objects betraktar designern som en entreprenör som inte bara är en del av utformandet av produkten, utan också är djupt involverad i själva utvecklingen och därför måste fatta flera viktiga beslut själv”, tillägger Ola Rune.
Japanska ledande designerna Nendo och Jin Kuramoto, italienska designern Luca Nichetto, glasformgivaren Ingegerd Råman är några av årets nya designer för Smaller Objects. De nio nya produkterna lanseras i samband med Stockholm Design Week med start 8 februari 2016.

Kontakter

För ytterligare information var vänlig kontakta Karin Sundin, Smaller Objects +46722409888, karin@smallerobjects.com

Smaller Objects
C/o Claesson Koivisto Rune AB / Östgötagatan 50

070 527 49 01http://www.smallerobjects.com/

Smaller Objects omfattar mindre föremål som finns till försäljning både på den egna hemsidan smallerobjects.com och hos utvalda internationella återförsäljare.