Arkitekturpris går till bok om Stockholmsbostäder

Stockholms Arkitektförening har delat ut priset Guldrummet för två år. 2021 års pris går till arkitektkontoret Secretary för 14 495 lägenheter/en bok om bostadsbristens bostäder. 2022 års pris går till Studio Abirascid Hemlin för arbetet med arkitekturmodellbyggen och ritningar. Secretarys bok visar fram alla flerbostadshus som fick bygglov år 2017 i det snabbt växande Stockholm. – Den är ett kärleksbrev till Stockholm, säger Karin Matz från Secretary.
Vinnarna av Stockholms Arkitektförenings pris Guldrummet 2021: Helen Runting, Karin Matz och Rutger Sjögrim från Secretary. Abirascid Hemlin från Studio Abirascid Hemlin vann Guldrummet 2022. Foto: Sören Andersson

Guldrummet delas ut av Stockholms Arkitektförening, en lokalförening inom fack- och branschförbundet Sveriges Arkitekter. Syftet med priset är att uppmärksamma arkitekturgärningar och verk som låter oss ana vidden, djupet och möjligheterna för arkitekturen som kultur. Prisutdelningen skedde den 7 april på Stockholms Arkitektförenings fest på Fållan i Slakthusområdet.

– Vi kallar boken ett kärleksbrev till Stockholm för att vi verkar och bor där, det är staden vi bryr oss om. Boken är skriven för Stockholm och alla nuvarande och kommande invånare i den, säger arkitekt Karin Matz, som tillsammans med planerare och forskare Helen Runting samt arkitekt Rutger Sjögrim utgör Secretary.

Juryns motivering lyder: ”Ett gediget, metodiskt sökande och sorterande som givit ett sätt att i bokform systematiskt ordna, sammanfatta och analysera vår tids bostadsbyggande i ett snabbt växande Stockholm. Närmare bestämt alla de bygglov för flerbostadshus som beviljades under år 2017. Och i vidare bemärkelse vår tids och vårt samhälles förändrade värderingar och förväntningar.

Med det konsekventa upprepandet, boken igenom, av vårt yrkes grundformat för att representera det arkitektoniska rummet – planen, sektionen, elevationen – skapar Secretary ett samlat arkiv att förlita sig till. Byggnadsförslagen blir jämförbart avläsbara och möjliga att diskutera både som enskilda objekt och som en större rörelse. Med alltid träffande, ibland kärleksfulla och ibland humoristiska formuleringar lyckas Secretary både initiera och ge oss underlag för diskussionen om under vilka rumsliga villkor det mänskliga livet i staden ska utspela sig.”

– Vi tog fram boken för att vi ville få upp bostadsfrågan på agendan. Nationellt men framför allt regionalt borde bostadsbristen vara en huvudfråga, men det verkar ändå vara svårt att prata om den. Det här är vårt bidrag. Den kanske är nördig med alla planer men vi hoppas att den talar på ett sätt som når fler utanför arkitektur och planering. Vårt drömscenario är att den ska bidra till diskussionen om hur vi bygger det nya Stockholm, säger Karin Matz.

Stockholms Arkitektförenings motivering till Guldrummet 2022, till Studio Abirascid Hemlin, lyder: ”Vi vill uppmärksamma en arkitektonisk arbetsprocess som vittnar om ett envetet och sensibelt sökande efter rummens ordningar, karaktär och skönhet, både vad gäller helheten och varje del. Genom en känsla för hur ljus och mörker mejslar fram rummens specifika proportioner, detaljer, kulörer och stämningar, bearbetas modeller i större skala, inte som presentationsobjekt, utan som arbetsverktyg för att ständigt öka seendet och utforska valörer, nyanser och relationer både i form av samband inom rummet och till landskapet utanför. Modellerna fotograferas under olika ljusförhållanden i ett extensivt sökande efter rummets utformning. Detta kombineras med ritningar och målningar i en arbetsprocess som mynnar i en tydlig arkitektonisk idé vilken samordnar projektets alla skalor och skapar en följdriktig upplevelse av rum. Det som uppstår är en distinkt klarhet som vilar på en genomarbetad komplexitet och bjuder på djupa nyanser.

Handlaget i ritningarna och modellbyggandet, men även associationerna och referenserna talar om en syn på arkitektur som del i ett större kulturellt sammanhang i vår tid och samtidigt inskriver sig som ännu ett led i en längre tradition. Det trotsar de snäva tidsramar som kan vingklippa den ibland sköra och alltid viktiga processen att skapa minnesvärda rum.”

Priset Guldrummet utgörs av en summa på 40 000 kronor och en skulptur av Gunilla Bandolin, en konstnär som förenar konsten och arkitekturen, ofta med rum i landskapet.

Fotona är fria för redaktionell användning.

Secretarys bok 14 495 lägenheter/en bok om bostadsbristens bostäder.