Arkvision Nordic

Arkvision Nordic slår vinstrekord under Q1 och letar nu strategiska förvärv

Arkitektkoncernen Arkvision Nordic presenterar rekordsiffror för årets första kvartal. Rörelseresultatet på 8,8 miljoner kronor innebär en ökning på 167 procent jämfört med samma kvartal 2021, och är det högsta någonsin för koncernen. Nu storsatsar man på fortsatt lönsam expansion och aktiv affärsutveckling som bland annat innehåller strategiska förvärv samt nya satsningar i egen regi.
Arkvision Nordics lokal. Foto: Åke E:son Lindman

MER Arkitekter, ETTELVA Arkitekter, Millimeter Arkitekter och Obeon är de bolag som i dagsläget ingår i den arkitektkoncern som bygger på idén att låta självständiga och starka bolag täcka alla behov inom arkitektur och stadsplanering. Från 2021 visar man nu upp siffror som visar på stark framfart och stabilitet.

– Första kvartalet kom in starkt. Det beror på en kombination av att nya affärsområden i våra bolag har haft en mycket god utveckling senaste åren och en stark efterfrågan på våra helhetserbjudanden. Dessutom har vi slutit många avtal för intressanta projekt föregående år som nu börjar ge frukt, säger Viktor Morgården, vd på Arkvision Nordic och fortsätter:

– Branschen har generellt haft goda år bakom sig, men framåt ser vi orosmoln på himlen med stigande råvarupriser, inflation och globala logistikproblem. Hittills har vi kunnat hantera dem väl genom våra kunniga konsulter som snabbt kan ställa om och ta fram andra materialval till exempel så att våra kunder blir klara med sina projekt i tid och inom budget.

Arkvision Nordic grundades av Jan Hardenborg och Michael Klingemann och har sedan 2018 aktivt satsat på att bli en av Sveriges större arkitektkoncerner. Styrelseordförande för Arkvision Nordic är Per Sjödell, som även sitter i styrelserna för bland andra Identity Works, Posti, Spendrups, Haypp Group, Husse, Carismar och Swedavia. Han har en bakgrund som bland annat styrelseordförande för Lindex och Lyko, Sverige-VD för Gant och Fiskars samt global marknadsdirektör på H&M.

– Arkvision Nordics framgångsfaktor är tydligt positionerade dotterbolag med kompletterande erbjudanden till marknaden. Nu har vi siktet inställt på högt tempo: fortsatt lönsam expansion och aktiv affärsutveckling som bland annat innehåller strategiska förvärv samt nya satsningar i egen regi. Den här koncernen har mycket spännande i kikarsiktet, säger Per Sjödell, styrelseordförande för Arkvision Nordic.

För mer information, kontakta:
Viktor Morgården, vd på Arkvision Nordic, viktor.morgarden@arkvision.se, 070-607 69 09

Arkvision Nordics lokal. Foto: Åke E:son Lindman
Per Sjödell, styrelseordförande för Arkvision Nordic.
Viktor Morgården, vd på Arkvision Nordic.

Arkvision Nordic
Maria Skolgata 79A

559081-7903http://www.arkvision.se

Vi är koncerngruppen som samlar några av Sveriges främsta arkitektkontor. Vi är experter på att utforma hela stadsdelar med extra fokus på bostäder, kontor och hospitality. Koncernen har över 120 anställda. Våra bolag innefattar i dagsläget ETTELVA Arkitekter, MER Arkitekter, Millimeter Arkitekter och Obeon.