Arla är Sveriges grönaste matproducent – för andra året i rad

Sedan 2008 har svenska folket fått säga sitt i undersökningen Sveriges grönaste varumärke. Arla tog i dag hem förstaplatsen i kategorin matproducenter för andra året i rad.
I hård konkurrens korades i dag Arla till Sveriges grönaste varumärke i kategorin matproducenter. Foto: Arla.

Sveriges grönaste varumärke är en återkommande undersökning som har genomförts sedan 2008 av konsultföretaget Differ. Drygt 1 000 konsumenter i åldrarna 15-75 år får besvara frågor kring miljö och hållbarhet samt ge sin syn på varumärken inom 13 olika branscher, bland annat matproducenter.

– Jag är så glad och stolt över utmärkelsen. Det är ett tydligt kvitto på att det långsiktiga hållbarhetsarbetet bakom våra goda och näringsrika mejeriprodukter uppskattas av konsumenterna, säger Hanna Wennerdal, varumärkesansvarig för hållbarhet på Arla Sverige.

Undersökningen presenterades under ett event tidigare i kväll. I kategorin matproducenter var de övriga nominerade AXA och Oatly.

Kort om Arlas hållbarhetsarbete

• Arlabönder är bland de mest klimateffektiva mjölkbönderna i världen. De senaste tre åren har de genomfört omfattande klimatberäkningar på sina gårdar och resultaten ligger till grund för ännu fler utsläppsreducerande åtgärder.
  • Under 2022 lanserade Arla en ny hållbarhetsersättning som innebär att det pris bönderna får betalt för sin mjölk baseras på vilka hållbarhetsåtgärder som görs på gården.Bäst betalt får de gårdar som gör mest för att minska sitt klimatavtryck.
  • Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.
  • Arlas mejerier köper 100 procent förnybar el, och arbetar kontinuerligt för att fasa ut fossil energi på mejerierna.
  • Arlas egna tunga transporter är 100 procent fossilfria sedan 2018.
  • Förpackningarna förbättras kontinuerligt, genom att minska mängden plast, öka andelen förnybart material samt öka återvinningsbarheten. Målet är att uppnå 100 procent återvinningsbara förpackningar till 2025.
  • Arlas klimatmål för 2030 är godkända av Science Based Target initiativ och ligger i linje med Parisavtalets 1,5-gradersmål.

Här kan du läsa mer om hur Arla jobbar med hållbarhet: www.arla.se/hallbarhet