Arla bjuder 22 000 studenter på frukost

Frukost är en förutsättning för bättre koncentrationsförmåga och välbefinnande. Arlas Frukostbarometer visar att ju äldre eleverna blir, desto färre äter frukost. Därför åker Arla Mat ut på frukostturné till studentstäderna Uppsala, Göteborg, Linköping och Stockholm med ambitionen att inspirera unga vuxna till goda och hälsosamma frukostvanor för livet. Totalt kommer Arla att bjuda på 22 000 frukostar.

I augusti lanserade Arla Frukostbarometern, en undersökning bland elever och lärare om barn och ungas frukostvanor. Resultaten var tydliga, både elever och lärare upplever att hälsosamma frukostvanor ger många positiva effekter så som bättre koncentrationsförmåga och välbefinnande. Det framkom även att ju äldre eleverna blev, desto färre åt frukost.

”Vi ser att många elever hoppar över frukosten, speciellt ju äldre de blir. Många som läser på universitetet har precis flyttat hemifrån och att ha en frukostfylld kyl står inte högst upp på prioriteringslistan. Vi hoppas kunna ändra på det. En bra frukost som start på dagen är en förutsättning för en hälsosam livsstil och för att orka med dagen”, säger Karin Granlund, ansvarig för matinspiration, Arla Sverige.

För att inspirera universitetsstudenter till en bättre start på dagen kör Arla Mat Foodtruck ut på en frukostturné och besöker campus i Uppsala, Göteborg, Linköping och Stockholm mellan den 28 september-8 oktober. Det kommer att bjudas på yoghurt med granola, ostmackor, smoothies, kaffe och massa mer. Frukosten är gratis och räcker till 500 studenter per dag och stad.

”Frukosten är en stund för njutning och ett sätt att samla energi och vi vill på ett engagerande sätt inspirera unga vuxna till goda och hälsosamma frukostvanor för livet. Under vår frukostturné ger vi studenter en chans att starta dagen med de bästa förutsättningarna tillsammans med sina vänner”, säger Fredrik Larm, event- och sponsorchef, Arla Sverige.

På universitetsområdet kommer Arla också att cykla runt under dagen och dela ut mellanmål till studenter och personal som inte hinner förbi Arla Mat Foodtruck. Totalt kommer det att bjudas på 22 000 frukostar och on the go-mellanmål.

Turnéschema

Frukostbuffé: kl. 07:30-10:30
Mellanmål: kl. 10:30-16:00

Tisdag 28 september – Stockholms Nation, Uppsala
Torsdag 30 september – Chalmers tekniska högskola, Göteborg
Fredag 1 oktober – Chalmers tekniska högskola, Göteborg
Tisdag 5 oktober – Linköping universitet, Valla
Onsdag 6 oktober – Linköping universitet, Valla
Fredag 8 oktober – Stockholms universitet, Frescati

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 400 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt älskade varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. I dag har Arla 12 mejerier i Sverige som drivs till 100% på grön el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Ny rapport: Svensk mjölk- och nötköttsproduktion kan nå Parisavtalets klimatmål18.10.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag lanseras rapporten ”Framtidens Jordbruk: Mjölk och Nötkött” där stora delar av livsmedelsbranschen i Sverige tillsammans kartlagt utmaningar och möjligheter för en än mer hållbar produktion till 2050. Resultaten visar att den svenska produktionen av mjölk och nötkött kan minska klimatutsläppen i linje med Parisavtalet, samtidigt som produktiviteten ökar och biologisk mångfald gynnas.