ArlaArla

Arla bjuder hundratals högstadieelever på skolfrukost

Under mars månad erbjöd Arla skolor med årskurs 7-9 möjlighet att ansöka till kampanjen Arla Skolfrukost. Nu har fem vinnarskolor utsetts och kommer under tre veckor att få gratis mejeriprodukter och hjälp av Arla för att kunna testa på hur det är att ha en frukostservering.

”Stort grattis till våra fem vinnarskolor! Vi vet att det är många som vill testa på skolfrukost eftersom näringsrik kost kan bidra till lugnare klassrum, bättre elevhälsa och inlärningsförmåga. Vi ser fram emot att med Arla Skolfrukost kunna hjälpa de här fem skolorna att komma igång med frukostservering och kunna utvärdera hur det fungerar”, säger Erica Elfving, projektledare för Arlas frukostinitiativ.

En näringsrik kost skapar förutsättningar för bättre inlärning, arbetsro och skolresultat. Alla elever har inte samma förutsättningar i hemmet, då kan skolfrukost bidra till en mer jämlik skolgång. Arlas Frukostbarometer visar även att ju äldre eleverna blir, desto färre äter frukost. Genom att samarbeta med högstadieskolor vill Arla bidra till goda vanor som eleverna kan ta med sig genom hela livet.

Här är de fem vinnarskolorna:

• Funäsdalens skola, Härjedalen
  • Kvibergsskolan, Göteborg
  • Innovitaskolan, Landskrona
  • Apladalsskolan, Värnamo
  • Skansenskolan, Mörbylånga

Skolorna kommer att starta projektet under maj månad.

Läs mer om Arla Skolfrukost här: https://kund.arla.se/inspiration/kunskap-rad/skola-forskola/arlas-skolfrukost/

Läs mer om resultaten från Arlas Frukostbarometer här: https://www.arla.se/om-arla/nyheter-press/2021/pressrelease/arla-lanserar-frukostbarometern-var-tredje-grundskolelev-ater-inte-frukost-varje-dag-3304221/

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 8 900 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt älskade varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. I dag har Arla 12 mejerier i Sverige som drivs till 100% på grön el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Energiministern på plats i Jönköping när Arla tar ännu ett steg mot fossilfrihet18.5.2022 14:31:58 CEST | Pressmeddelande

Under förmiddagen invigdes den nya flispannan som ger energi till Arlas mejeriproduktion i Jönköping. Med den nya bioenergianläggningen blir mejeriet nästintill fossilfritt. Flispannan är ett samarbete med Jönköping Energi som investerat i och säkerställer den dagliga produktionen. Arla tar på så vis ytterligare ett steg mot att sänka utsläppen och att fasa ut fossila energikällor.

Arla Familjefavoriter Humlan – en ekologisk ost som gör livet lättare för pollinerare28.4.2022 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nu lanserar Arla hårdosten Humlan; ett ekologiskt tillskott i populära serien Familjefavoriter med prisvärda och milda ostar som passar hela familjen. Utöver att vara en välsmakande hårdost gör Humlan det enkelt och mer tillgängligt för fler konsumenter att välja ett ekologiskt alternativ i matbutiken. I samband med lanseringen av osten vill Arla lyfta pollinerares betydelse för biologisk mångfald samt uppmuntra konsumenter att hjälpa pollinerare med enkla tips och inspiration. Humlan finns i de flesta butiker från vecka 19.