Arla bjuder in till hoppfyllt kosläpp

Förra årets digitala kosläpp hade närmare 700 000 visningar. Den här coronavåren bjuder Arla ännu en gång på lite hopp och bjuder in hela Sverige till att bevittna när kossor skuttar ut på grönbete. Sändningen leds av duon Mia Parnevik och Hampus Hedström. Genom samarbeten med över 120 lokala bagerier kommer tittarna bjudas på 32 000 bullar som kan avnjutas framför det digitala kosläppet den 24 april.
Arla Kosläpp

Vid förra årets kosläpp bar några av kossorna en GoPro-kamera vilket var uppskattat av tittarna. I år tar vi ytterligare ett steg för att komma närmare kossorna på digitalt avstånd.

-   Vi vill bjuda på lite hopp, och vad är väl mer hoppfyllt än kossor som springer ut på grönbete! Vi är nog många som suttit på digitala möten och försökt höra vad deltagarna säger. I samband med årets kosläpp kommer några tittare få möjlighet att FaceTimea med kossor. Vi får hoppas att ingen har mobilen på ”muuu(te)”, säger Henrietta Anefalk, projektledare för det digitala kosläppet på Arla.

Varje vår hoppar hundratusentals Arlakor ut på grönbete, något som brukar locka 200 000 besökare till Arlagårdar runtom i landet. För andra året i rad bjuder Arla in allmänheten till en digital kosläppsfest. Under livesändningen som leds av folkkära Mia Parnevik och Hampus Hedström ges tittarna en inblick i hur det ser ut på en gård, vad bondelivet innebär, bondens kärlek till korna och självklart se när kossorna skuttar ut på betet.

Förra året bjöd Arla allmänheten på 25 000 bullar från lokala konditorier och bagerier, i år kommer Arla att köpa över 32 000 bullar från 122 konditorier över hela landet.

-   Självklart ska även den här våren invigas med ett traditionsenligt glas mjölk och bulle samtidigt som korna hoppar ut. Att vi får möjlighet att bjuda på bullfest samtidigt som vi stöttar lokala konditorier och bagerier känns som en riktig win-win för alla, säger Fredrik Larm, eventansvarig på Arla.

Praktiskt
Datum: 24 april 2021
Tid: 10:00-11:30

För mer information om kosläppet, vilka konditorier och bagerier som bjuder på bullar, samt möjlighet att se det livesända kosläppet: www.arla.se/live