Arla bjuder på skolfrukost i ny kampanj

Elever som äter frukost har högre koncentrationsförmåga och bättre humör. För att bidra till elevers hälsa, prestation och en mer jämställd skolgång startar Arla en ny frukostkampanj. I kampanjen kan skolor ansöka om en möjlighet att testa gratis skolfrukost i tre veckor. Fem skolor kommer att erbjudas möjligheten under våren 2022.

I Arlas Frukostbarometer 2021 där rektorer, föräldrar och elever fått besvara frågor om frukostvanor och hur de påverkar skolgången svarar eleverna att de väljer bort frukost på grund av tidsbrist, trötthet eller dålig aptit.

”Vi vet dessutom att i verkligheten får tyvärr inte alla barn frukost eller middag hemma. Det resulterar i att barnen kommer till skolan hungriga utan varken ork eller energi att lära sig. Det är inte schyssta förutsättningar. Vi vill med det här projektet ge elever, lärare och annan skolpersonal chansen att både känna och reflektera kring vad frukost verkligen kan ge”, säger Jenny Cederlund, kundansvarig offentlig sektor, Arla.

Arlas nya kampanj erbjuder skolor att ansöka om att starta en frukostservering för elever i årskurs 7-9. Fem skolor kommer väljas ut av en jury och under tre veckor få hjälp med frukostservering, där Arla står för alla mejeriprodukter och information för att öka kunskap kring varför frukost är viktigt.

”Frukost är en oprioriterad fråga, både för elever och rektorer. Men det borde verkligen inte vara det – här kan vi vara med och bidra. Det här är en kampanj som ska skapa engagemang och samverkan i skolor och involvera rektorer, lärare och måltidspersonal”, säger Erica Elfving, projektledare för Arlas frukostinitiativ.

För att läsa mer om kampanjen och ansöka, besök: https://kund.arla.se/inspiration/kunskap-rad/skola-forskola/arlas-skolfrukost/

Sista ansökningsdag är 27 mars 2022.

Några resultat från Arlas Frukostbarometer 2021

• 97 procent av rektorerna uppgav att en bra frukost förbättrar elevernas koncentrationsförmåga
  • Främsta anledningen till att inte servera frukost i skolan enligt rektorerna är att det inte är en prioriterad fråga (30 procent) följt av kostnadsskäl (29 procent)
  • 38 procent av eleverna som inte får frukost i skolan säger att deras frukostvanor skulle förbättras om skolan serverade frukost
  • 59 procent av eleverna säger att deras koncentration förbättras om de äter frukost på morgonen
  • Elever vars föräldrar tjänar över 25 000 i månaden äter frukost i större utsträckning (63 procent) än de vars föräldrar tjänar mindre (57 procent).

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 8 900 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt älskade varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. I dag har Arla 12 mejerier i Sverige som drivs till 100% på grön el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Arla Familjefavoriter Humlan – en ekologisk ost som gör livet lättare för pollinerare28.4.2022 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nu lanserar Arla hårdosten Humlan; ett ekologiskt tillskott i populära serien Familjefavoriter med prisvärda och milda ostar som passar hela familjen. Utöver att vara en välsmakande hårdost gör Humlan det enkelt och mer tillgängligt för fler konsumenter att välja ett ekologiskt alternativ i matbutiken. I samband med lanseringen av osten vill Arla lyfta pollinerares betydelse för biologisk mångfald samt uppmuntra konsumenter att hjälpa pollinerare med enkla tips och inspiration. Humlan finns i de flesta butiker från vecka 19.