Arla

Arla bland de tio mest hållbara varumärkena

Dela

Resultaten från Sustainable Brand Index, Europas största varumärkesstudie om hållbarhet, visar att svenska konsumenter rankar Arla bland de tio mest hållbara varumärkena i Sverige. Inom livsmedelskategorin utnämns Arla till det tredje mest hållbara varumärket.

I dag släpptes Sustainable Brand Index årliga varumärkesstudie där 24 300 svenska konsumenter har fått ranka olika varumärken ur ett hållbarhetsperspektiv. Resultaten från studien visar att Arla har klättrat sju placeringar i år till en tionde plats av totalt 409 varumärken. Bland livsmedelsvarumärken anser konsumenterna att Arla är det tredje mest hållbara varumärket.  

”Vi är stolta över att konsumenter rankar oss som trea i kategorin livsmedel och på tionde plats totalt. Att vi har klättrat flera placeringar jämfört med förra året visar att vi når ut bättre med allt vi på Arla gör inom hållbarhet, från ko till konsument”, säger Victoria Olsson, hållbarhetschef, Arla Sverige.  

 

Kort om Arlas hållbarhetsarbete:  

  • Arlabönder är bland de mest klimateffektiva mjölkbönderna i världen. De senaste två åren har de genomfört omfattande klimatberäkningar på sina gårdar och resultaten ligger till grund för vidare arbete med utsläppsreducerande åtgärder.  
  • Från och med årsskiftet har Arlas ekologiska gårdar börjat kartlägga biologisk mångfald och jordhälsa. 
  • Arlas mejerier köper 100% förnybar el, och arbetar kontinuerligt för att fasa ut fossil energi på mejerierna. 
  • Arlas egna tunga transporter är 100% fossilfria sedan 2018.  
  • Förpackningarna förbättras kontinuerligt, genom att minska mängden plast, öka andelen förnybart material samt öka återvinningsbarheten. Målet är att uppnå 100% återvinningsbara förpackningar till 2025.   
  • Under 2021 har Arla tillsammans med kunder genom initiativet Arla Deals räddat 873 ton mat i Sverige. 
  • Arlas klimatmål är godkända av The Science Based Target initiative och ligger i linje med Parisavtalets 1,5-gradersmål.  

Om Sustainable Brand Index
Sustainable Brand Index är Europas största varumärkesstudie om hållbarhet och har genomförts årligen sedan 2011. Studien syftar till att belysa hållbarhet samt sprida och öka kunskapen om det. 2022 har totalt cirka 70 000 respondenter intervjuats i Norden, Baltikum och Nederländerna, varav 24 300 i Sverige. Målgruppen för studierna är allmänheten 16-75 år i respektive land. Urvalet är representativt för respektive lands befolkningssammansättning. Intervjuerna genomfördes mellan november 2021-februari 2022. 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Länkar

Om

Arla
Arla
Rättarvägen 3
169 68 SOLNA

08−789 50 00https://www.arla.se/

 

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 8 900 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt älskade varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. I dag har Arla 12 mejerier i Sverige som drivs till 100% på grön el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

 

Följ Arla

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Arla

Energiministern på plats i Jönköping när Arla tar ännu ett steg mot fossilfrihet18.5.2022 14:31:58 CEST | Pressmeddelande

Under förmiddagen invigdes den nya flispannan som ger energi till Arlas mejeriproduktion i Jönköping. Med den nya bioenergianläggningen blir mejeriet nästintill fossilfritt. Flispannan är ett samarbete med Jönköping Energi som investerat i och säkerställer den dagliga produktionen. Arla tar på så vis ytterligare ett steg mot att sänka utsläppen och att fasa ut fossila energikällor.

Arla Familjefavoriter Humlan – en ekologisk ost som gör livet lättare för pollinerare28.4.2022 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nu lanserar Arla hårdosten Humlan; ett ekologiskt tillskott i populära serien Familjefavoriter med prisvärda och milda ostar som passar hela familjen. Utöver att vara en välsmakande hårdost gör Humlan det enkelt och mer tillgängligt för fler konsumenter att välja ett ekologiskt alternativ i matbutiken. I samband med lanseringen av osten vill Arla lyfta pollinerares betydelse för biologisk mångfald samt uppmuntra konsumenter att hjälpa pollinerare med enkla tips och inspiration. Humlan finns i de flesta butiker från vecka 19.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum