Arla donerar 1 miljon euro till Röda Korsets stödprogram för Ukraina

Arla förbereder samarbete med hjälporganisationer för att ge livsmedelsbistånd till Ukraina och dess flyktingar i form av mejeriprodukter till barnfamiljer, så att hjälpen kan ges omedelbart när den behövs.

Eftersom hjälp just nu ges bäst i form av ekonomiskt stöd, donerar Arla också 1 miljon euro till Röda Korsets stödprogram för Ukraina.

"Det här kriget och dess konsekvenser för Ukraina och dess folk är fruktansvärda. På uppdrag av våra kollegor och våra ägare mjölkbönderna är detta ett sätt som vi kan ge praktisk hjälp och göra det vi kan för att bidra till att de som drabbas av detta krig inte behöver gå hungriga. Vi kommer att arbeta med Röda Korset och andra organisationer som tillhandahåller denna viktiga form av hjälp”, säger Arlas koncernchef Peder Tuborgh.

Arla har samtidigt beslutat att avbryta sin verksamhet i Ryssland. Det gäller både den lokala verksamheten och importen, som minskade mycket när embargot infördes 2014.

Peder Tuborgh, Arlas koncernchef

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 8 900 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt älskade varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. I dag har Arla 12 mejerier i Sverige som drivs till 100% på grön el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Arla Familjefavoriter Humlan – en ekologisk ost som gör livet lättare för pollinerare28.4.2022 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nu lanserar Arla hårdosten Humlan; ett ekologiskt tillskott i populära serien Familjefavoriter med prisvärda och milda ostar som passar hela familjen. Utöver att vara en välsmakande hårdost gör Humlan det enkelt och mer tillgängligt för fler konsumenter att välja ett ekologiskt alternativ i matbutiken. I samband med lanseringen av osten vill Arla lyfta pollinerares betydelse för biologisk mångfald samt uppmuntra konsumenter att hjälpa pollinerare med enkla tips och inspiration. Humlan finns i de flesta butiker från vecka 19.