Arla Foods globala CSR-rapport

Idag har Arla Foods publicerat 2020 Corporate Responsibility Report.

“Som ett av världens största mejerikooperativ har vi ett globalt ansvar att inte bara minska vårt eget koldioxidavtryck, utan också att visa vägen, inspirera och dela med oss av vår kunskap, erfarenhet och data. Genom vår CSR-rapport redovisar vi hur vi hittar lösningar både på gården och i hela vår verksamhet.”, säger Chief Marketing Officer och Head of Corporate Social Responsibility på Arla, Hanne Søndergaard.

Ur rapporten:

• Arla är på god väg att nå sina långsiktiga mål genom att ha levererat 7 procents minskning på gårdarna (scope 3) under de senaste 5 åren och 24 procent minskningar av drift, logistik och förpackningar (scope 1 och 2) sedan 2015
  • Under 2020 införde Arla klimatberäkningar på gårdarna och skapade en av världens största externt verifierade databaser om mjölkproduktion för att hjälpa lantbrukare att påskynda omställningen för att minska utsläppen ytterligare.
  • Arlas totala koldioxidutsläpp ökade något under 2020 jämfört med 2019 på grund av ökad konsumentefterfrågan till följd av covid-19-situationen som resulterade i högre mjölkintag, ökad användning av produktförpackningar samt ökat inköp av vassle.

"Mindre fluktuationer i våra CO2-utsläppsnivåer förväntas år för år. 2020 har varit ett år definierat av den globala pandemin och snabba förändringar i konsumentbeteendet. Våra totala utsläpp under 2020 är lägre än för 5 år sedan och vi är övertygade om våra robusta planer för att säkerställa att vi når vårt mål om en 30-procentig minskning 2030 och netto-noll klimatavtryck 2050 - drivet av att Arlas lantbrukare är bland de mest klimateffektiva i världen, säger Hanne Søndergaard.

Arlas CSR-rapport för 2020 innehåller många fler fakta om kooperativets åtgärder för företagets sociala ansvar.

Ladda hem hela CSR-rapporten för 2020 samt Arlas årsredovisning för 2020.

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 700 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.

Arla bjuder in till hoppfyllt kosläpp14.4.2021 09:28:24 CEST | Pressmeddelande

Förra årets digitala kosläpp hade närmare 700 000 visningar. Den här coronavåren bjuder Arla ännu en gång på lite hopp och bjuder in hela Sverige till att bevittna när kossor skuttar ut på grönbete. Sändningen leds av duon Mia Parnevik och Hampus Hedström. Genom samarbeten med över 120 lokala bagerier kommer tittarna bjudas på 32 000 bullar som kan avnjutas framför det digitala kosläppet den 24 april.

Frasigt är Årets Smak 20216.4.2021 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nu står det klart att Årets Smak 2021 är frasigt. Det avslöjades när Arla för tredje året i rad presenterade sin unika trendspaning som i år bland annat baseras på en analys av 20 000 Instagram-inlägg från kockar och konditorer världen över. Årets starkaste smaktrend, frasigt, är en uppskattad textur som har stor betydelse för smakupplevelsen då den ger kontrast till krämighet och gör att en rätt upplevs som komplett.