Arla Ko® lagrad ost lanserar mindre förpackningar och ny smak

Arla Ko® ost lanserar under hösten Präst® lagrad ost och Herrgård® lagrad ost i format om 300 gram som är praktiska för det mindre hushållet och lätta att variera efter tycke och smak. Dessutom presenteras nyheten Dackeost® lagrad ost - en fyllig och generös ost som lagrats i 10 månader.

Arla Ko® ostar i ny smak och mindre förpackningar

Arla har noterat en tydlig trend där klassiska hårdostar används som mer än ett pålägg; de är nu en del av härliga ostbrickor, används i olika favoriträtter eller avnjuts som ett välsmakande snacks. Att kunna variera ostar efter tycke och smak har därför blivit allt viktigare och nu även lättare när några av Arla Ko® lagrade ostar lanseras i praktiska förpackningar om 300 gram. De klassiska trekanterna som numera även kommer finnas i en mindre förpackning är Präst® lagrad ost och Herrgård® lagrad ost, samtidigt utökas sortimentet med nyheten Dackeost® lagrad ost.

Samtliga ostar görs på 100% svensk mjölk på Kalmar Mejeri där hårdost från Arla Ko® har tillverkats sedan 1950-talet.

"Att få erbjuda några av våra lagrade ostar i ett mindre format känns roligt, nu blir vårt breda sortiment mer tillgängligt. Som nyhet lanserar vi även Dackeost® lagrad ost, ett smakrikt tillskott under Arla Ko® som passar perfekt som pålägg eller för att riva över exempelvis en lasagne", säger Elin Björnback, Brand Manager Arla Ko® ost, Arla Sverige.

Lär känna några av de lagrade ostarna

Arla Ko® Dackeost®lagrad ost är fyllig och generös med intensiv smakstyrka och toner av umami. Osten är enkel att skära i bitar och att hyvla vilket gör den lika delikat till plocktallriken som på smörgåsen. Förhöj smaken av din matlagning med riven Lagrad Dackeost® eller ät den bara som den är.

Arla Ko® Herrgård®lagrad ost smakar fylligt av hasselnöt och sälta. En ost med lång och mustig eftersmak. Hyvla och lägg på ett fruktbröd, skär i bitar till salladen eller njut av den som den är. Lagrad hårdost från Sverige när den är som bäst.

Arla Ko® Präst®lagrad ost är en intensiv och generös ost med gräddiga och söta toner och lång eftersmak. Lagrad Präst® är grynpipig med spröd känsla av härligt knaster. Osten blir ett lyxigt pålägg till levainbröd eller varför inte göra små kuber till ostbrickan

Även designen på hela sortimentet av Arla Ko® milda och lagrade trekantsostar har fått en uppdatering. Seriens nya utseende är traditionell och avskalad och gör det lätt för konsumenten att hitta vad hen är sugen på.

Pris och tillgänglighet:

Arla Ko® Präst® lagrad ost

Arla Ko® Herrgård® lagrad ost

Arla Ko® Dackeost® lagrad ost
Rek pris ost i bit á 300 gram: 50,90 kr

Produkterna finns i butik sedan v.39.

För mer information, kontakta:

Rafaela Hall, Projektledare och PR-konsult, Prat PR
E-mail: rafaela.hall@prat.se

Elin Björnback, Brand Manager Arla Ko® ost, Arla Sverige
E-mail: elibm@arlafoods.com

Arla Ko® ostar i ny smak och mindre förpackningar
Samlingsbild Arla Ko® Ostar

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 400 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt älskade varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. I dag har Arla 12 mejerier i Sverige som drivs till 100% på grön el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Arla kommenterar att Konsumentombudsmannen (KO) tar ”netto noll klimatavtryck” till rättslig prövning11.11.2021 09:11:35 CET | Pressmeddelande

Näringslivet har ett stort ansvar för att Sverige ska nå uppsatta långsiktiga klimatmål och detta främst genom att kraftigt minska utsläppen i den egna värdekedjorna. Som mervärde till ekokonsumenterna klimatkompensera Arla i projekt som bevarar och skapar kolsänkor. Detta är något som i Parisavtalet betonas som viktiga åtgärder parallellt med kraftiga utsläppsminskningar. När företag som Arla gör stora miljö- och klimatåtaganden måste dessa också finansieras. Arla välkomnar att det utvecklas praxis för kommunikation av miljöpåståenden men delar inte KO:s bedömning att marknadsföringen är vilseledande.

FUTURE26: Arla lanserar ny strategi i en avgörande tid för mejeribranschen3.11.2021 08:00:06 CET | Pressmeddelande

Idag presenterar Arla sin nya femårsstrategi. Under denna period är Arla beredd att öka sina investeringar i hållbarhet, digitalisering, ny produktionsteknik och produktutveckling med mer än 40 procent till totalt minst 4 miljarder euro, samtidigt som man ökar utbetalningen av resultatet (efterlikviden) till Arlas ägare mjölkbönderna med minst 1 miljard euro för att stötta deras hållbarhetsresa.