Arla ökar takten på innovationsresan vid sina mejerier

Under coronapandemin har Arla ökat takten på innovationsresan vid sina mejerier och skapat skräddarsydda, prisbelönta, digitala lösningar. Remote Assist integrerar befintlig förstärkt verklighet (AR) med Microsoft Teams för felsökning och support på plats.
Remote Assist, Microsoft Teams och HoloLens möjliggör för felsökning och support på Arlas mejerier.

Under coronapandemin har hälsa och säkerhet för Arlas anställda runt om i världen haft högsta prioritet inom det europeiska mejerikooperativet. Därför har alla mejerier stängts för externa besökare – inklusive konsulter. Men mejerierna har fortfarande behövt teknisk support för att hålla linjerna i drift med hög effektivitet och möta konsumenternas ökade efterfrågan på mejeriprodukter under pandemin.

För att lösa problemet har Arla arbetat med Microsoft och skapat prisbelönta, skräddarsydda lösningar som går under namnet Remote Assist och som bygger på befintlig AR-teknik.

”Nöden är uppfinningarnas moder och den globala pandemin har påskyndat vår resa mot digital kontakt med experter på ett snabbare sätt. I det här svåra läget var vi tvungna att hitta alternativa sätt att få den support vi behövde utan att riskera våra anställdas hälsa och säkerhet. Att komma i kontakt med rätt expert i en kritisk situation kan spara miljontals euro, och att kunna reagera snabbt på situationen är absolut avgörande för att våra mejerier ska fungera smidigt”, säger David Boulanger, Executive Vice President för Arlas supply chain.

Så funkar det

Den nya skräddarsydda, digitala lösningen integrerar redan befintlig AR-teknik med Microsoft Teams, vilket gör det möjligt att skapa möten direkt från enheter som HoloLens eller en vanlig smartmobil. Härifrån kan alla Arla-anställda på plats dela sin vy över det de behöver support för med konsulter på en annan plats. Konsulten ser vad som händer på arbetsplatsen och kan också peka och dra i den vy Arla-medarbetaren på plats ser, för att vägleda denna med hjälp av AR. Det är även möjligt att kontakta flera deltagare i samma samtal om det behövs.

Remote Assist har redan implementerats vid flera anläggningar, som Götene i Sverige, Esbjerg och Nr. Vium i Danmark, Aylesbury och Settle i Storbritannien och i Bahrain. Arla förväntar sig årliga besparingar på cirka 25 000 EUR per anläggning och håller på att implementera lösningen på fler mejerier.

”Vi har precis börjat implementera tekniken och gjort några jobb med entreprenörer på distans. Hittills är vi väldigt imponerade och jag tror stenhårt på att det här är framtiden även efter pandemin. Tekniken möjliggör att vi sparar tid, inte behöver resa och belasta klimatet lika mycket och samtidigt drar den ner våra kostnader. Vinst på många sätt”, säger Marika Lifbom, mejerichef Arla Götene.

Arla har tilldelats utmärkelsen Empowering Employees tillsammans med sina partner från NNIT vid Microsoft Partner Awards 2021.