Arla plastbantade närmare 60 ton under 2021

Under 2021 har Arla fortsatt sin hållbarhetsresa. Bara i Sverige gjordes en total plastreducering på 57,5 ton i förpackningar för välkända varumärken som KESO®, Yoggi®, Arla Ko® och Bregott®. Globalt har Arla förbättrat närmare 650 miljoner förpackningar under året.

"Vi jobbar varje dag med hur vi kan minska mängden plast och öka andelen förnybara och återvunna material i våra förpackningar. Att blicka tillbaka på 2021 och kunna säga att vi lyckats reducera så mycket plast i flera av våra storsäljare är jag stolt över. Och vi har flera stora projekt planerade under nästa år som kommer att ta oss vidare på vår hållbarhetsresa", säger Victoria Olsson, hållbarhetschef, Arla Sverige.

Under 2021 har Arla globalt förbättrat närmare 650 miljoner förpackningar genom att ha minskat mängden material, ökat andelen återvinningsbar plast och gjort fler förpackningar återvinningsbara. Detta som en del av Arlas förpackningsstrategi med målet att 100 procent av Arlas egna varumärkesförpackningar ska vara återvinningsbara 2025 och att jungfrulig plast helt ska ha fasats ut ur Arlas förpackningar till 2030.

Följande förpackningsförbättringar har gjorts i Sverige under 2021:

KESO® Cottage Cheese, Yoggi® och Arla Ko® Grekisk yoghurt
Under försommaren togs 6,9 miljoner engångsskedar bort från mellanmålsprodukterna KESO® Cottage Cheese, Yoggi® och Arla Ko® Grekisk yoghurt. Samtidigt som engångsskedarna togs bort minskade Arla mängden plast i locket för KESO® med ungefär 2 gram. För KESO® innebar detta en plastreducering på totalt 16 ton plast per år, motsvarande siffra för Yoggi® och Arla Ko® Grekisk yoghurt låg på 5 ton. Totalt blev mellanmålsprodukterna 21 ton plast lättare.

Arla Ko® gräddfil
I oktober byttes förpackningen ut för Arla Ko® Laktosfri gräddfil 10% 3dl och för de Arla Ko® gräddfil 12% 3dl bägare som säljs i delar av norra Sverige. Den tidigare plastbägaren (polystyren) med innerlock i aluminiumfolie har bytts ut till en fiberbägare med  innerlock/folie i pappersmaterial. Totalt handlar det om närmare 3,7 miljoner bägare per år, som nu tillsammans kommer använda 23 ton mindre plast.

Bregott®
Plasten i Bregott® 600g förpackningarna byttes under sommaren ut till en ny sorts plast, polypropen, som kan materialåtervinnas i det svenska återvinningssystemet. Den nya byttans klimatpåverkan minskade med ca 30 procent i samband med detta. Samtidigt blev det enklare för konsumenten att återvinna byttan eftersom plasten numera kan separeras från pappret. Återvinningen av den nya byttan innebär att utsläppen av växthusgaser leder till minskade utsläpp med 580 ton per år, vilket motsvarar ungefär vad 5 miljoner plastkassar ger upphov till.

Arla Köket® Riven ost
I början av året fick produkterna Arla Köket® Riven ost 150g en ny förpackning med mindre plast. Den nya förpackningen innebär en minskning av plast med 13,5 ton baserat på årets försäljning.

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 400 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt älskade varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. I dag har Arla 12 mejerier i Sverige som drivs till 100% på grön el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Arla vässar klimatplanen – SBTi godkänner 1,5-gradersmålet11.1.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Med planer på att gå över till fossilfria lastbilar, förnybar el och lågenergilösningar på alla marknader skalar bondeägda mejerikoncernen Arla Foods upp verksamhetens klimatmål från 30 till 63 procent. Science Based Targets-initiativet godkänner det nya målet och bedömer att det överensstämmer med de minskningar som krävs för att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 °C i enlighet med Parisavtalet.

Nära var femte barnfamilj ser inte fram emot jul med släkten21.12.2021 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Mindre pandemirestriktioner kring jul kommer med delad entusiasm. En undersökning från Arla visar att nära var femte barnfamilj inte ser fram emot jul med släkten, och tyckte det var skönt att slippa stressen förra året. I år är barnfamiljer som ska fira jul betydligt mer benägna att handla julmaten online än de som inte har barn, vilket kan underlätta den mer sociala jul många nu har framför sig. Smöret till bakningen, mjölken i och till risgrynsgröten och julosten till julbordet hör till de viktigaste inköpen bland de som firar jul.