Arla samlar all matinspiration under nytt koncept

Under hösten 2021 lanserar Arla det nya konceptet Arla Mat och samlar på så vis all matinspiration under samma tak. Genom att knyta ihop gamla och nya kanaler blir det enklare att hitta och inspireras av goda, hälsosamma och hållbara recept. Konceptet ersätter det 20 år gamla Arla Köket och tar samtidigt klivet in i två nya digitala kanaler.

Arla samlar all matinspiration under det nya konceptet Arla Mat

Arla har i över 60 år inspirerat hemmakockar med olika recept, varav 20 av dessa under konceptet Arla Köket. Nu tar Arla ett helhetsgrepp och samlar all matinspiration under det nya konceptet Arla Mat med ambitionen att nå ut bredare och i fler kanaler.

”Det ska vara enkelt att äta gott och att kunna välja bra recept och produkter. Genom att samla all matinspiration från Arla i ett koncept under ett namn gör vi det enkelt för matintresserade att hitta oss överallt, oavsett kanal, och ta del av bra, hälsosam och hållbar matinspiration”, säger Karin Granlund, ansvarig för matinspiration, Arla Sverige.

Arla Mat kommer att bli ett helhetskoncept som knyter ihop receptsidorna och matinspirationen på Arla.se med appen, broschyren som finns i matvarubutiker, på Facebook, Instagram och i två nya digitala kanaler.

”Vi vet om att många i målgruppen 18-25 år är matintresserade, och mycket av den mat de lagar är inspirerad av filmer och recept på TikTok och Pinterest. Två kanaler vi inte tidigare använt oss av. Framöver kommer vi exempelvis på TikTok att släppa massa receptfilmer tillsammans med kända influencers”, säger Sara Johansson, sociala medier- och influenceransvarig, Arla Sverige.

Utrullningen av det nya konceptet har just startat och under hösten kommer flera aktiviteter att anordnas. Bland annat kommer Arla Mat Foodtruck besöka olika universitet i stora studentstäder och servera frukost för att inspirera lärande studenter till goda matvanor och ökad koncentrationsförmåga.

Arla samlar all matinspiration under det nya konceptet Arla Mat
Karin Granlund, ansvarig för matinspiration, Arla Sverige

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 400 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla Foods är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.

Arla driver på klimatinitiativ från globala mejeribranschen inför FNs toppmöte om livsmedelssystem23.9.2021 12:42:30 CEST | Pressmeddelande

Den globala färdplan som nu lanseras för mejeribranschen syftar till att påskynda minskade utsläpp av växthusgaser under de kommande 30 åren. Initiativet går under namnet Pathways to Dairy Net Zero och är ett av de största och mest omfattande initiativen inom jordbrukssektorn. Arbetet sker i samarbete med ledande internationella vetenskaps- och forskningsorganisationer.

Efter regeringens biogasbesked: Arla och Gasum utökar samarbetet21.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter regeringens besked om att långsiktigt stödja biogasproduktionen i Sverige utökar nu Arla och Gasum sitt samarbete som ska säkerställa tillgången till biogas och biogödsel. Målsättningen är att kraftigt öka möjligheten för Arlabönder att leverera gödsel som Gasum ska använda för produktion av biogas och biogödsel. Det gör att tillgången till biogas för tunga transporter kommer förbättras.

Nyhet i ostdisken – Arla lanserar naturligt näringsrika hårdostar15.9.2021 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Äntligen är hösten här vilket för många innebär en nystart där man tar sig an nya utmaningar och försöker hitta en balans i vardagen. För att hänga med i tempot är det viktigt att fylla på med näring - vilket är både lätt och gott med Arlas nya naturligt näringsrika ostar. Dessa magra hårdostar har ett högt innehåll av protein, kalcium, vitamin B12 och zink och är lätta att använda i vardagen. Det finns tre olika smaker, varav två även kommer som färdigskivad variant.