ArlaArla

Arla satsar på framtidens kockar i frasig livestream

För andra året i rad inspirerar Arla Pro unga kockelever till att utmana sina smaklökar. I en livestream den 28 april kommer smakforskaren Johan Swahn och Martin Moses, Årets Kock 2019, att uppmuntra deltagarna att testa nya smaker, kombinationer och ge värdefull kunskap. Fokus kommer att ligga på Årets Smak 2021 – frasigt.

”Vi vet att framtidens stjärnkockar just nu befinner sig på gymnasieskolor runt om i landet. Och vi vill bidra till att utmana, sporra och inspirera dem till att fortsätta utvecklas och i förlängningen att de ser matbranschen som spännande att jobba i. Förra årets livestream blev en succé där över 500 elever deltog. Eftersom det är digitalt ser vi inte några gränser och hoppas att fler kommer delta i år”, säger Inger Myresten, Marknadschef för Arla Pro, Arlas affärsområde för foodservice.

I årets digitala föreläsning kommer temat vara frasigt som är Årets Smak 2021. Gymnasieskolorna kommer på förhand kunna beställa testkit till eleverna för interaktiva sensoriska test i samband med att smakforskaren Johan Swahn berättar om hur vi upplever smaker. Martin Moses, Årets Kock 2019, kommer dela med sig av tips på hur han arbetar med frasighet i matlagning och kockeleverna har möjlighet att ställa frågor.

Livestreamen, som är ett initiativ av Arla Pro, sker i samarbete med Årets Kockelev och Årets Kockelever. Två tävlingar för kockelever på gymnasienivå.

”Med Årets Kockelev och Årets Kockelever vill vi bidra till ungdomars intresse för branschen och ge dem möjlighet att knyta nya kontakter. Vi hoppas också inspirera fler ungdomar att fortsätta tävla inom matlagning, och att vi ska återse de tävlande i Årets Kock – SM i professionell matlagning – längre fram. Livestreamen som Arla Pro anordnar är ett superbra initiativ för att dela kunskap, erfarenhet och inspiration och på så sätt uppmuntra unga kockar att testa nya smaker, kombinationer och tekniker för att utvecklas inom sitt kockyrke. Vi hoppas att med initiativ som dessa kunna nå ut till fler skolor och elever, särskilt tjejer som vi gärna ser fler av både i tävlingarna och i branschen generellt”, säger Ulrika Brydling, tävlingsledare Årets Kockelev & Årets Kockelever.

För anmälan till livestreamen och beställning av testkit: https://kund.arla.se/inspiration/aretssmak/frasigt/livestream/

Livesändningen hålls den 28e april kl 10.30. Sändningen kommer även att spelas in och finnas tillgänglig i efterhand.

Inger Myresten
Ulrika Brydling

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 700 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.

Arla uppmuntrar mjölkbönder att producera mer grön el4.5.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nu sluter Arla kretsloppet genom att börja köpa garantier för förnybar el till mejeriverksamheten direkt från sina ägare. Många av de mjölkbönder som äger kooperativet Arla har redan i dag till exempel solceller eller vindkraft för att producera grön el till den egna gården och till elnätet. På det sättet får bonden ett bättre pris, utan mellanhänder, och mejerikooperativet direkt tillgång till mer grön el.

Arlabönder har byggt upp unik klimatdatabas från mjölkgårdar för mer träffsäkra klimatåtgärder26.4.2021 12:30:00 CEST | Pressmeddelande

Arlas klimatberäkningsprogram är ett av de största klimatinitiativen på mjölkgårdar i världen. Data från klimatberäkningarna, som har genomförts i sju länder och verifierats av externa rådgivare, har samlats i en databas som ger en unik möjlighet till att utforma träffsäkra åtgärder. De första resultaten bekräftar att Arlabönderna redan är bland de mest klimateffektiva mjölkbönderna i världen. Det ger också Arlabönderna verktyg för att ytterligare minska utsläppen av växthusgaser på sina gårdar under det kommande decenniet.