Arla välkomnar att Svensk Mjölk blir ny delägare i Tillväxtbolaget

Svensk Mjölk blir ny delägare i Tillväxtbolaget för Sveriges lantbrukare och kommer bidra till arbetet för tillväxt och ökad konkurrenskraft inom svenskt lantbruk.

Arla välkomnar att Svensk Mjölk blir ny delägare i Tillväxtbolaget

Svensk Mjölk, som ägs av Arla med flera mejeriföretag,går in som Tillväxtbolagets femte delägare och finansiär. Syftet är att underlätta för fler lantbruksföretag att göra investeringar för att stärkakonkurrenskraften inom svensk mjölk- och animalieproduktion och växtodling.

"Svenskt lantbruk står inför historiskt stora utmaningar och Tillväxtbolagets verksamhet är viktigare än någonsin. Det finns en stor potential inom svensk mjölkproduktion ochvi ser att de investeringar som görs i till exempel nya stallar, robotar och förnybar energi kan öka lönsamheten, bidra till bättre hållbarhet och utveckla såväl djuromsorgen som arbetsmiljön. Många mjölkproducenter står också inför generations- och ägarskiften som kräver kapital. Här fyller Tillväxtbolagets toppfinansiering och kompetens en mycket viktig funktion", säger Jonas Carlgren, ordförande för Svensk Mjölk och styrelseledamot i Arla.

"Vi är mycket glada över att få med oss Svensk Mjölk som delägare i Tillväxtbolaget, något som kompletterar kunskapsbasen inom vår ägarkrets och hjälper oss att sätta extra fokus på svensk mjölkproduktion", säger Helena Silvander, vd på Tillväxtbolaget.

Fakta

Svensk Mjölk ägs av Arla, Norrmejerier, Falköpings Mejeri, Skånemejerier ek för och Gäsene Mejeri. Det är mejeriföretagens branschorganisation och har som ändamål att driva projekt som stärker konkurrenskraften i svensk mjölkproduktion.

Tillväxtbolagets nya ägarstruktur fastslogs idag den 31 mars, där Svensk Mjölk, LRF och Lantmännen har lika andelar av bolaget och äger tillsammans cirka 70 procent. Övrig andel innehas till lika delar av Växa Sverigeoch HKScan.

Tillväxtbolagetbistår med kapital för tillväxt och bidrar tillatt stärkakonkurrenskrafteninom svenskt lantbruk,genom att erbjuda toppfinansiering för lantbruksföretag som behöver göra större investeringar.Cirka 60 procent av projekten kommer idag från mjölkbranschen och det går mot en ökande trend.

Läs mer i ett pressmeddelande från Tillväxtbolaget: https://www.lantmannen.se/om-lantmannen/press-och-nyheter/pressmeddelanden/2022/svensk-mjolk-gar-in-som-ny-delagare-i-tillvaxtbolaget/

Jonas Carlgren, ordförande för Svensk Mjölk och styrelseledamot i Arla

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 8 900 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt älskade varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. I dag har Arla 12 mejerier i Sverige som drivs till 100% på grön el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Energiministern på plats i Jönköping när Arla tar ännu ett steg mot fossilfrihet18.5.2022 14:31:58 CEST | Pressmeddelande

Under förmiddagen invigdes den nya flispannan som ger energi till Arlas mejeriproduktion i Jönköping. Med den nya bioenergianläggningen blir mejeriet nästintill fossilfritt. Flispannan är ett samarbete med Jönköping Energi som investerat i och säkerställer den dagliga produktionen. Arla tar på så vis ytterligare ett steg mot att sänka utsläppen och att fasa ut fossila energikällor.

Arla Familjefavoriter Humlan – en ekologisk ost som gör livet lättare för pollinerare28.4.2022 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nu lanserar Arla hårdosten Humlan; ett ekologiskt tillskott i populära serien Familjefavoriter med prisvärda och milda ostar som passar hela familjen. Utöver att vara en välsmakande hårdost gör Humlan det enkelt och mer tillgängligt för fler konsumenter att välja ett ekologiskt alternativ i matbutiken. I samband med lanseringen av osten vill Arla lyfta pollinerares betydelse för biologisk mångfald samt uppmuntra konsumenter att hjälpa pollinerare med enkla tips och inspiration. Humlan finns i de flesta butiker från vecka 19.