Arla Vimmerby får grönt ljus för export av ekologiskt mjölkpulver till Kina

Kinesiska myndigheter har godkänt det bondeägda mejeriföretaget Arla för export av ekologiskt skummjölkspulver från anläggningen i Vimmerby. Totalt rör det sig om 5 000 ton ekologiskt skummjölkspulver per år som kan exporteras. Mjölken kommer från ekologiska Arlagårdar varav flera har genomgått gedigna kontroller tillsammans med kinesiska myndigheter.

För Arla Sverige är mjölkpulverexporten en viktig del av affärsverksamheten, och sedan många år tillbaka exporteras från Arlas anläggningar i Vimmerby och Visby närmare 20 000 ton konventionellt skummjölkspulver per år till Kina. Nyligen stod det klart att Arlas mjölkpulveranläggning i Vimmerby nu även är godkänd som leverantör av ekologiskt skummjölkspulver till Kina.

”Certifikatet är otroligt välkommet, och det ligger mycket arbete bakom. Flera av de ekologiska Arlagårdar som levererar mjölk till pulverproduktionen har kontrollerats och certifierats av kinesiska myndigheter, liksom både anläggningen i Vimmerby och Götene. En process som dragit ut på tiden under pandemin. Men nu är allt på plats, vi har ett fint certifikat i handen och är redo att börja exportera”, säger Magnus Dahlblom, mejerichef Arla Vimmerby.

I dagsläget säljs ekologiskt skummjölkspulver till Kina som konventionellt. Det nya certifikatet tillåter 5 000 ton av de 15 000 ton som varje år exporteras till Kina från Vimmerby att vara ekologiskt. Det innebär att mer av ägarböndernas ekologiska mjölk kommer kunna säljas inom det ekologiska sortimentet. När mjölkpulvret produceras tas även allt fett tillvara på, fett som sedan används i produkter som smör och grädde och som säljs i Sverige.

”Kopplingen mellan det globala och lokala Arla där vi kan ta tillvara på alla delar av den mjölk som produceras av svenska mjölkbönder är en förutsättning för att vi ska kunna betala det höga mjölkpriset som vi gör till våra ägare”, säger Magnus Dahlblom.

Planeringsarbetet och certifieringsprocessen har tagit närmare 1,5 år då kinesiska myndigheter har genomfört revisioner på flera ekologiska gårdar och anläggningarna i Vimmerby och Götene. Något som fördröjdes på grund av pandemin.

Om Arlas mjölkpulveranläggning i Vimmerby

• Mjölkinvägning: cirka 510 miljoner kilo per åt
  • Antal medarbetare: omkring 95 personer
  • Byggår: 2004, då gjordes investeringar på 200 miljoner kronor för att skapa Arlas modernaste mjölkpulveranläggning
  • Tillverkas: Helmjölkspulver och skummjölkspulver

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 400 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla Foods är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.

Efter regeringens biogasbesked: Arla och Gasum utökar samarbetet21.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter regeringens besked om att långsiktigt stödja biogasproduktionen i Sverige utökar nu Arla och Gasum sitt samarbete som ska säkerställa tillgången till biogas och biogödsel. Målsättningen är att kraftigt öka möjligheten för Arlabönder att leverera gödsel som Gasum ska använda för produktion av biogas och biogödsel. Det gör att tillgången till biogas för tunga transporter kommer förbättras.

Nyhet i ostdisken – Arla lanserar naturligt näringsrika hårdostar15.9.2021 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Äntligen är hösten här vilket för många innebär en nystart där man tar sig an nya utmaningar och försöker hitta en balans i vardagen. För att hänga med i tempot är det viktigt att fylla på med näring - vilket är både lätt och gott med Arlas nya naturligt näringsrika ostar. Dessa magra hårdostar har ett högt innehåll av protein, kalcium, vitamin B12 och zink och är lätta att använda i vardagen. Det finns tre olika smaker, varav två även kommer som färdigskivad variant.

Arlas jättesatsning i Götene – investerar 300 miljoner i ekoproduktionen3.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Arla fortsätter att framtidssäkra mejeriet i Götene och investerar ytterligare 300 miljoner kronor i mejeriet, detta utöver de 95 miljoner kronor som redan beslutats under 2021. Investeringarna innebär att mejeriets kapacitet för hantering av ekomjölk fördubblas och bidrar till att Arla kan utöka det ekologiska sortimentet, samtidigt som modernare system säkrar produktionen.

Arlas ekologiska sortiment firar 30 år – bjuder in till webbinar om det ekologiska värdet1.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

För att fira att Arlas ekologiska sortiment fyller 30 år bjuder Arla tillsammans med forskare och representanter från olika företag och organisationer in till ett webbinar om det ekologiska värdet. Vad säger forskningen och miljörörelsen? Hur ser livsmedelsindustrins engagemang ut i Sverige? Hur och varför bör politiken sätta upp målsättningar och krav för att främja ekologiskt?