Arla vinner upphandling värd 40 miljoner

Arla vinner mejeriupphandling till ett värde av 40 miljoner kronor i Eskilstuna kommun. Avtalet löper i upp till fyra år med start 1 april och omfattar färska mejerivaror om totalt 3280 ton. Ekologiska produkter och fossilfria transporter låg till grund för vinsten.

Nu står det klart att Arla blir Eskilstuna kommuns mejerileverantör. Avtalet omfattar en årsvolym på ca 820 ton färska mejerivaror varav majoriteten av volymerna är ekologiska produkter.

”Det här är volymer som vi inte hade vågat räkna med och är därför både stolta och glada över att ha vunnit den här affären. Jag vet också att just det här avtalet har varit efterlängtat av många Arlabönder som bor i Eskilstuna”, säger Anna Månsson, försäljningsdirektör för Foodservice på Arla.

Kvaliteten på produkterna och det breda ekologiska sortimentet låg delvis till grund för vinsten, liksom pris och de fossilfria transporterna som på ett miljömässigt sätt kan leverera mejeriprodukterna till kommunen.

Det nya avtalet träder i kraft den 1 april och sträcker sig över två år med möjlighet till två års förlängning. Under 2021 kommer det här att innebära intäkter på strax över 6 Mkr, därefter rör det sig om närmare 10 Mkr om året.

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 700 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.