Arla vinner upphandling värd 40 miljoner

Arla vinner mejeriupphandling till ett värde av 40 miljoner kronor i Eskilstuna kommun. Avtalet löper i upp till fyra år med start 1 april och omfattar färska mejerivaror om totalt 3280 ton. Ekologiska produkter och fossilfria transporter låg till grund för vinsten.

Nu står det klart att Arla blir Eskilstuna kommuns mejerileverantör. Avtalet omfattar en årsvolym på ca 820 ton färska mejerivaror varav majoriteten av volymerna är ekologiska produkter.

”Det här är volymer som vi inte hade vågat räkna med och är därför både stolta och glada över att ha vunnit den här affären. Jag vet också att just det här avtalet har varit efterlängtat av många Arlabönder som bor i Eskilstuna”, säger Anna Månsson, försäljningsdirektör för Foodservice på Arla.

Kvaliteten på produkterna och det breda ekologiska sortimentet låg delvis till grund för vinsten, liksom pris och de fossilfria transporterna som på ett miljömässigt sätt kan leverera mejeriprodukterna till kommunen.

Det nya avtalet träder i kraft den 1 april och sträcker sig över två år med möjlighet till två års förlängning. Under 2021 kommer det här att innebära intäkter på strax över 6 Mkr, därefter rör det sig om närmare 10 Mkr om året.

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 400 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt älskade varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. I dag har Arla 12 mejerier i Sverige som drivs till 100% på grön el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Arla vässar klimatplanen – SBTi godkänner 1,5-gradersmålet11.1.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Med planer på att gå över till fossilfria lastbilar, förnybar el och lågenergilösningar på alla marknader skalar bondeägda mejerikoncernen Arla Foods upp verksamhetens klimatmål från 30 till 63 procent. Science Based Targets-initiativet godkänner det nya målet och bedömer att det överensstämmer med de minskningar som krävs för att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 °C i enlighet med Parisavtalet.

Nära var femte barnfamilj ser inte fram emot jul med släkten21.12.2021 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Mindre pandemirestriktioner kring jul kommer med delad entusiasm. En undersökning från Arla visar att nära var femte barnfamilj inte ser fram emot jul med släkten, och tyckte det var skönt att slippa stressen förra året. I år är barnfamiljer som ska fira jul betydligt mer benägna att handla julmaten online än de som inte har barn, vilket kan underlätta den mer sociala jul många nu har framför sig. Smöret till bakningen, mjölken i och till risgrynsgröten och julosten till julbordet hör till de viktigaste inköpen bland de som firar jul.